زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٦٠٧ - (٥)(شبهات وارده در پيرامون غيبت)
جواب: در مورد اينكه وى از اهل كتاب جزيه قبول نميكند و يا افرادى را كه بيست سال از عمر آنان گذشته و احكام دين را درك نكنند ميكشد، خبر درست و قابل توجهى در دست نيست و ما هرگز به اين موضوع قطع نداريم، و اما خراب كردن مساجد براى اين است كه بناء اين گونه مساجد بر غير طريق شرعى بوده و بر خلاف امر پروردگار ساخته شدهاند، و خراب كردن اين مساجد مشروع است و حضرت رسول ٦ هم اين گونه مساجد را كه بناء آنها مورد رضايت خداوند نبوده خراب كرده است.
و اما اينكه حضرت مهدى سلام اللَّه عليه در ميان مردم مانند داود حكم ميكند و بينه نميپذيرد، در اين مورد روايت قابل توجهى نرسيده است، و به فرض صحت اخبار و روايات اين باب جواب اين است كه امام ٧ با علم خود عمل ميكند، و هر گاه امام و يا حاكم از روى علم و اطلاع خود حقيقت موضوعى را درك كردند حكم صادر ميكنند و احتياج به بينه هم ندارند، و در اين صورت هرگز نسخ شريعت لازم نميآيد، زيرا نسخ در صورتيست كه دليلش متأخر از حكم منسوخ باشد.
مثلا اگر خداوند متعال بفرمايد: مؤمنين مكلف هستند تا ظهر روز شنبه فلان عمل را انجام دهند و پس از اينكه ظهر گذشت از آن عمل خوددارى كنند، اين دستور ثانوى در اين جا نسخ شمرده نميشود زيرا دليل رافع با دليل موجب مقارن است پس بنا بر اين هر گاه حضرت رسول ٦ ما را امر كنند كه شما بايد از قائم متابعت كنيد و با اوامر او مخالفت ننمائيد و ما هم طبق فرموده آن جناب از حضرت مهدى ٧ پيروى كرديم و احكام و دستورات او را مورد عمل قرار داديم در اين جا نسخ لازم نميآيد اين بود مطالبى كه ما در پيرامون غيبت و مسائل مربوط به آن ذكر كرديم، و تحقيق و تتبع در اطراف موضوع امامت و غيبت خود مجال ديگرى لازم دارد، و اين كتاب جاى بحث و گفتگو از آنها نيست، اكنون هر كس بديده انصاف و عدالت به نوشتههاي اين كتاب ملاحظه كند، و به مطالب و موضوعات آن توجه نمايد حق را از باطل تشخيص خواهد داد و راه صواب را درك خواهد كرد.
اينك خداوند بزرگ را سپاسگزاريم كه مشكلات را بر ما آسان كرد، و ما را