زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٦٠١ - (٥)(شبهات وارده در پيرامون غيبت)
علم به اينكه امام آنها از انظار غايب است ميدانند كه وى ناظر اعمال و افعال همه بوده و زندگى شيعيان و دوستانش را تحت توجه دارد، در اين صورت از وى ميترسند و گرد معصيت و نافرمانى و افعال قبيحه نميروند و از تاديب و انتقام و مؤاخذه امام بيم دارند، و همواره ميكوشند تا به وظائف شرعى و دينى خود را عمل كنند و موجبات رضايت و خوشنودى امام ٧ را فراهم سازند.
لطف حضرت صاحب الزمان ٧ در غيبت براى شيعيانش زياد است، زيرا مكلف هنگامى كه از مكان امام اطلاع پيدا نكرد و از جاى او خبردار نشد، همواره در ترس و بيم است كه مبادا امام ٧ ناظر من باشد و در حين ارتكاب عمل زشت مرا مورد نظر بگيرد، و در اين صورت كوشش ميكند تا همواره افعال خير از وى صادر گردد و موجب خوشنودى را براى خود فراهم كند.
البته معلوم است كه ظهور امام ٧ فوائد زيادى در بر دارد كه با غيبتش قابل مقايسه نيست، در ظهور امام و شوكت و قدرت او دوست و دشمن و مخالف و مؤالف استفاده خواهند برد، و حال اينكه در هنگام غيبت جز دوستان كسى ديگر از وى نفع نميبرد در حكومت امام براى دوستان منافع زيادى هست كه از هر جهت براى آنان قابل توجه است در عصر امام راهها امن ميگردد، و مرزها مستحكم مىشود، و مملكت از آشوب و بلوا نگهدارى شده و از جنگ و خونريزى محفوظ ميماند.
در حكومت امام زمان ٧ طرق و شوارع در امنيت خواهند بود، و در نتيجه امور تجارت و كسب و كار ترقى خواهد كرد، و مسلمين و مؤمنين سودهاى زيادى ميبرند و در زمان امام دفع ظلم مىشود و اموال زياد ميگردد و زندگى روز بروز بهتر مىشود، البته اينها منافع دنيوى است كه شمرده شد، و اما منافع آخرتى در هنگام غيبت براى دوستان بيشتر است و آنان در اين وقت هم از امام استفاده ميبرند.
شبهه ششم- گويند: در عالم ممكن نيست كسى اين اندازه عمر كند و در عين حال از نظر قواى جسمى هم تندرست و صحيح المزاج باشد، و جريان طول عمر حضرت صاحب الزمان ٧ براى مخالفين مايه تعجب شده و ما را در اين مورد تخطئه ميكنند.