زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٦٠٠ - (٥)(شبهات وارده در پيرامون غيبت)
دوستان و طرفدارانش براى اين است كه اگر در ميان آنان ظاهر گردد، جريان ظهور او در بين مردم منتشر ميگردد و مردم يك ديگر را از ظهور او اطلاع خواهند داد و قصد تشرف به حضور او را خواهند كرد، و محل او را به همديگر نشان مىدهند، در اين هنگام دشمنانش از محل او اطلاع پيدا ميكنند، و در صدد آزار و اذيت و ضرر رسانيدن به وى برميآيند.
٢- غيبت حضرت مهدى ٧ براى خوف و تقيه از دشمنانش ميباشد، و اما عدم ظهور براى دوستانش از اين جهت است كه دوستانش در آزار و اذيت نباشند، زيرا هر گاه وى ظهور كند دشمنانش از جريان اطلاع پيدا ميكنند و او را از طرفدارانش مطالبه مىنمايند، و در اثر همين موضوع دوستان و شيعيان امام ٧ در رنج و محنت زيادى قرار خواهند گرفت.
٣- چون معلوم است كه معتقدين به امامت وى از جهت غيبت و استتار او از عقيده خود دست نميكشند، و او را در هر حال امام مفترض الطاعه ميدانند، و اگر افرادى هم بخواهند براى آنها اشكالتراشى و مغالطه كنند باز هم در نظريه خود ثابت ميمانند، براى همين جهت خداوند امام را در انظار آنها ظاهر نميسازد تا به ثواب جزيلى برسند.
٤- سيد مرتضى- قدس سره- گويد: ما هرگز يقين نداريم كه وى براى دوستانش ظاهر نميشود، زيرا اين از امور غيبيه است و از حدود فهم و اطلاعات ما بيرون ميباشد، و ما جز از حالات خود از ديگران خبرى نداريم.
علّت غيبت حضرت صاحب الزمان ٧ از دوستانش اين است كه امام در هنگام ظهور جز با معجزه شناخته نميشود و هر گاه از پشت پرده غيبت خارج شد دوستان او هم از وى تقاضاى معجزه خواهند كرد و در اين صورت فرقى بين دوست و دشمن نيست، زيرا نصوص داله بر امامت وى او را از ساير اشخاص تميز نميدهد و علم به اينكه وى امام غايب است فقط از طريق معجزه ثابت ميگردد.
و ليكن شيعيان در غيبت امام ٧ از وجود او منتفع ميگردند، زيرا آنان با