زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥٢٠ - (روايات شيعه در عدد ائمه اثنا عشر
ميباشد، و او امام هر مسلمان و امير هر مؤمن بعد از وفات من خواهد بود.
اكنون من هم ميگويم: بهترين مردم پس از من و سيد آنها اين پسرم ميباشد، و او امام هر مسلمان و ولى هر مؤمن بعد از وفات من خواهد بود، وى بعد از من مظلوم خواهد بود همان طور كه بعد از رسول خدا ٦ به من ظلم كردند، و بهترين مخلوقات و سرور آنها بعد از حسن فرزندم حسين است كه وى را در زمين كربلا شهيد ميكنند حسين و اصحاب او روز قيامت از بزرگان شهداء هستند.
پس از حسين نه نفر از صلب او خواهند آمد كه خلفاى خداوند در زمين و حجتهاى پروردگار بر مردم و امناى وى بر خزائنش خواهند بود، اين نه نفر امام مسلمين و مقتداى مؤمنين و سيد متقين ميباشند، نهمى از آنها «قائم» آنان است كه دنيا را بعد از تاريكى روشن خواهد كرد، و جهان را پس از ظلم و ستم پر از عدل و داد ميكند، و به جاى جهل و نادانى علم و فضيلت مىآورد.
به خداوندى كه محمد برادرم را براستى بنبوت برگزيد و مرا به امامت انتخاب كرد، از طرف خداوند در باره اين مطالب وحى شده و جبرئيل اينها را از آسمان فرود آورده است، يكى از روزها كه در خدمت حضرت رسول ٦ بودم از امامان بعد از وى پرسيدند، حضرت در جواب سائل فرمود: به آسمان صاحب بروج سوگند كه عدد امامان پس از من به شماره همين بروج است، و به پروردگار شب روز و شهور قسم كه عدد امامان به اندازه شهور است.
سائل پرسيد آنها كيانند؟ حضرت دست خود را روى سر من نهاد و فرمود:
اول آنان اين است و آخرشان هم «مهدى» است، هر كس آنان را دوست بدارد مرا دوست داشته، و هر كس آنان را دشمن بدارد مرا دشمن داشته، و هر كه به آنان احسان كند به من احسان كرده، و هر كه آنها را مورد بغض قرار دهد مرا مورد بغض قرار داده است، هر كس آنان را منكر گردد مرا انكار كرده است، و هر كه معرفت به حال آنان داشته باشد به حال من اعتراف حاصل كرده است.
خداوند بوسيله آنان دين خود را حفظ ميكند، و شهرها را آباد مينمايد،