زندگاني چهارده معصوم (ترجمه إعلام الورى بأعلام الهدى شيخ طبرسي) - عطاردي، عزيزالله - الصفحة ٥١٧ - (روايات شيعه در عدد ائمه اثنا عشر
نخواهند شد تا آنگاه كه در كنار حوض خدمت پيغمبر برسند.
١٩- عبد اللَّه بن عباس گويد: از حضرت رسول شنيدم ميفرمود: من و على و حسنين و نه تن از فرزندان حسين از هر آلودگى پاك و از خطا و لغزش و هر چيز ناپسندى معصوم هستيم.
٢٠- و نيز عبد اللَّه بن عباس روايت ميكند كه حضرت رسول ٦ فرمود: من سيد انبياء و على سيد اوصياء است، اوصياء من دوازده نفرند كه اول آنها على بن ابى طالب و آخر آنان قائم است.
٢١- جابر بن عبد اللَّه انصارى گويد: هنگامى كه آيه شريفه يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ نازل گرديد خدمت حضرت رسول عرض كردم: ما خدا و رسول را شناختيم و اكنون ميخواهيم بدانيم اين اولو الامر كه طاعت آنان باطاعت خدا و رسول قرين شده كدام افراد هستند؟، فرمود: اين افراد خلفاى من هستند.
اى جابر اينان پيشوايان مسلمين ميباشند كه پس از من خواهند آمد اول آنها على بن ابى طالب است، پس از وى حسن و بعد از او حسين سپس على بن الحسين، و محمد بن على كه در تورات به باقر معروف است و تو او را درك خواهى كرد و هر گاه وى را ملاقات نمودى سلام مرا به او برسان، بعد از او جعفر بن محمد، و موسى بن جعفر و على بن موسى، و محمد بن على، و على بن محمد، و حسن بن على امام هستند.
پس از اينها همنام و صاحب كنيه من كه حجت پروردگار و نشانه او در زمين است و نام محمد بن حسن ميباشد كه از شيعيان و پيروان و دوستان خود غيبت خواهد كرد، و جز افرادى كه در ايمان امتحان داده باشند كسى در امامت او باقى نخواهد ماند، به خداوندى كه مرا براستى برانگيخته شيعيان از غيبت او استفاده خواهند كرد و از تابش انوار او مستفيض خواهند شد همان طور كه از خورشيد استضائه ميكنند و لو در زير ابر باشد، اى جابر اين مطالب از اسرار خداوند است كه در گنجينههاى علم محفوظ مانده