عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٤١٠ - ٣٧٦ - ابليس دشمن آدمى
٣٧٥- آيا تو با من راست بودهاى؟
مجاهد مقرى گويد:
پيش ابو عمرو بن علاء بودم و او هرگز به اختيار خود امامت در نماز نكردى، در روزى او را به زور به امامى داشتند و پيش فرستادند، چون پيش اندر آمد و مردم را گفت:
«استووا» چنان كه بر شريعت آمده است كه مصطفى صلوات الله عليه وآله فرمود: چون صف گيريد راست بايستيد كه هرگاه مخالف ايستيد دلهاتان مخالف گردد و كتفها اندر دوزيد تا ديو ميان شما راه نيابد و چشمها به سجدهگاه داريد تا دلهاتان پراكنده نگردد.
پس چون ابوعمرو گفت: «استووا» بيهوش گشت و بيفتاد و تا ديگر روز به هوش نيامد، پرسيدند كه تو را چه افتاده؟ گفت: من شما را گفتم كه راست بايستيد، بر دل من خاطرى آمد از حق تعالى كه اى بنده! تو با من طرفة العينى راست بودهاى تا خلق مرا همى گويى كه راست باشيد؟![١]
٣٧٦- ابليس دشمن آدمى
زيباترين و رساترين كلامى كه به اين حقيقت بسيار عالى دلالت دارد، كلام وجود مقدس حضرت حق است.
[فقلنا يا آدم إن هذا عدو لك و لزوجك فلا يخرجنكما من الجنة فتشقى\* إن لك ألا تجوع فيها و لا تعرى\* و أنك لا تظمؤا فيها و لا تضحى\* فوسوس إليه الشيطان قال يا آدم هل أدلك على شجرة الخلد و ملك لا يبلى].
پس گفتيم: اى آدم! مسلما اين [ابليس] دشمنى است براى تو و همسرت، پس شما را از بهشت بيرون نكند كه در مشقت و رنج افتى.\* قطعا براى تو [در اين مكان موقعيتى است كه] است كه نه
[١] - عرفان اسلامى: ٩/ ١٧٤.