عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١١٥ - ١٠٣ - عالمان هوىپرست، اساس حكومت بنىاميه
«يكون بعدى أئمة لا يهتدون بهداى ولا يستنون بسنتى وسيقوم فيهم رجال قلوبهم قلوب الشياطين فى جثمان إنس قال: قلت: كيف أصنع يا رسول الله إن أدركت ذلك؟ قال: تسمع وتطع للأمير وإن ضرب ظهرك وأخذ مالك فاسمع وأطع».
پس از من پيشوايانى خواهند بود كه بر راه من نمىروند، وبه روش من عمل نمىكنند، پارهاى از ايشان دلهايى همچون دل شياطين دارند، اگرچه به ظاهر انسانند. حذيفه مىگويد: گفتم: يا رسول الله! اگر من آن زمان را درك كردم چه عكسالعملى نشان بدهم؟ فرمود: شنوايى صددرصد و اطاعت مطلق، اگر او بر پشتت بكوبد و مالت را ببرد تو بايد فرمان برى و گوش به دستورش بسپارى!!
از قول ابن عباس از پيامبر ٦ نقل مىكنند:
«من رأى من إمامه شيئا يكرهه فليصبر فإنه من فارق الجماعة شبرا فمات ميتة» جاهلية.
اگر كسى از پيشوا و زمامدار خويش چيز ناخوشآيندى مشاهده كرد بايد صبر كند، اگر كسى از دستگاه خلافت و جمع مسلمانان پيرو آن يك وجب دور شود و بر آن بميرد، مانند مردگان جاهليت مرده است!
در روايات ديگر از ابن عباس چنين نقل شده:
«ليس أحد من الناس خرج من السلطان شبرا فمات عليه إلا ميتة جاهلية».
هيچكس از حكومتى دورى نمىگزيند حتى يك وجب كه اگر در اين حالت بميرد، به مردن جاهليت و شرك از دنيا رفته است.
يكى از دانشمندان بزرگ اهل سنت در ذيل اين احاديث در بابى به عنوان «لزوم طاعة الامراء» مىگويد:
عموم اهل سنت يعنى فقها و محدثين و متكلمين مىگويند: حاكم با فسق و ظلم و زير پا گذاشتن حقوق مردم معزول نمىشود و نه مىتوان او را خلع نمود و اصولا جايز و روا نيست كه عليه او قيام شود، بلكه واجب است او را پند و اندرز دهند و از خداوند و قيامت بترسانند؛ زيرا در اين زمينه احاديثى از پيامبر ٦ به دست ما رسيده است كه ما را از