عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٣٨٨ - نعمت مقاومت بدن در برابر ميكروبها
هرگاه چند ميكروب موفق به ورود در گردش خون شود، باز در مقابل آنها خط دفاعى ديگر كشيده مىشود، فورا مغز استخوان، كبد، طحال و چند عضو كوچك ديگر كه داراى سلول ميكروب خوارند به همان طريقهاى كه غدهها شيره غذايى را پاك و تصفيه مىكنند، شروع به پاك كردن خون از آن ميهمانان ناخوانده مىكنند.
حال بايد فهميد چه گونه گلبولهاى سفيد و سلول خوارها بين ميكروبها كه جزء افراد دشمن اند، با سلولها و ملكولهاى بدن فرق مىگذارند؟
بدن انسان داراى يك سيستم تشخيص و همسانشناسى است و مىتواند ذرات نو و تازه كار را نشان گذارد و به مهاجمين نشانه دشمن بدن يا «آنتى كور» بچسباند، گلبولها و سلول خورها ميل مفرطى به خوردن مهاجمينى كه داراى برچسب و نشانه آنتى كوراند دارند.
در بعضى از بيمارىهاى عفونى، بهبودى مرض به واسطه ظهور همين آنتى كورهاست كه ميكروبهاى مهاجم را نشانه مىگذارند، مثلا اگر شخصى يا طفلى به مرض مخملك مبتلا شده باشد بدنش فاقد آنتى كور خواهد بود، موقعى كه آنتى كور براى نشانه گذارى مهاجم در بدن ظاهر شود، تا چند روز شروع به توليد و تكثير مىكند، در اين حال، بيمارى مخملك شدت يافته پس از آنكه تعداد و مقدار آنتى كور افزون شد، آنها به حركت مىافتند خود را به استرپتوكوك و ميكروبهاى بيمارى مىچسبانند، به محض آنكه ميكروبها نشانه پيدا كردند، گلبولها و سلولخورها بر ميكروبها مىتازند و آنها را مىبلعند و در نتيجه، بيمار شفا مىيابد، مضافا اين كه خون هم داراى يك ماده مكملى است كه براى زايل ساختن ميكروبهايى كه برچسب بيگانه دارند، مفيد و مؤثر است.
در بسيارى از بيمارىها به واسطه وجود همين آنتى كورهاست كه بيمار مصونيت داشته و مرض عود نمىكند.