عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٩٠ - ضلالت
قاجار» دست به خون هزاران بىگناه و مصلح چون «امير كبير» و «سيد جمال الدين» آلوده مىكند، «رضا خان» و «محمدرضا پهلوى» در مدت حكومت خود نزديك به نيم ميليون نفر را كشته و هزاران نفر را در زندانها به انواع شكنجهها مبتلا مىكنند، «هيتلر» در مدت يازده سال سى و پنج ميليون نفر را با اسلحه گرم قطعه قطعه مىكند و امثال اين حيوانات خطرناك در طول تاريخ، نسبت به بشر انواع جنايات را روا مىدارند، در اين زمان سردمداران آمريكا و اروپا و شوروى و فرانسه و انگليس ميليونها نفر را در عين بىگناهى نابود مىكنند، ميليونها نفر را به جرم انسان بودن به بردگى مىبرند چرا؟ براى اين كه گمراهند و در ضلالت غرقاند و گمراه رحم و مروت و عاطفه و آقايى و مردانگى و درستى و سلامت ندارد!!
انسان گمراه از تمام فضايل انسانى محروم است، كرامت ندارد، اعتبارى براى او نيست، از ارزش دور است، درونش تاريك، قلبش سياه، عقلش معطل و شيطنت و جهل در تمام زمينهها بر او حاكم است.
اهل ضلالت از همه جهان جز شكم و شهوت و تجاوز به حقوق مسلم ديگران چيزى نمىشناسند.
اهل ضلالت در همه امور زندگى مزاحم ديگرانند و اصولا نمىخواهند ديگران باشند و اگر ديگران را بخواهند، به نفع شكم و شهوت خود مىخواهند.
خطبه سوم «نهج البلاغة» مشهور به خطبه شقشقيه را بخوانيد تا بدانيد گمراهان و اهل ضلالت چه بر سر مردم عالم آوردند و خطبه پر از مسائل اعجابآور حضرت زهرا ٣ را كه در مسجد، برابر كارگردانان خلافت به غصب رفته ايراد كرد، دقت كنيد تا بر شما معلوم شود وقتى زمام كار به دست گمراهان مىافتد حيات بشر به چه مصائب و خسارتهاى غير قابل جبرانى دچار مىگردد.
امام على ٧ در خطبه هفتم «نهج البلاغة» درباره گمراهان و اهل ضلالت مىفرمايد: