عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٣٨٤ - نعمت مقاومت بدن در برابر ميكروبها
چه بسيار ميكروبهاى موذى، به وسيله خوراكى كه مىخوريم يا هوايى كه تنفس مىكنيم يا محيطى كه در آن زندگى مىكنيم وارد بدن ما مىشوند، ولى باز سالم و تندرستيم!!
بعضى ميكروبها در دهان، بينى، گلو و رودهها قرار مىگيرند و به سرعت فوق العاده زاد و ولد مىنمايند، پس چه گونه در مقابل هجوم و حملات مداوم اين موجودات ذره بينى حفظ و حراست مىشويم.
نكتهاى است كه پس از سالها تحقيق و تفحص، دانشمندان به علل آن پى بردهاند و به عقيده آنها اين جريان به واسطه وجود يك دستگاه دفاعى ماهرانهاى است كه ما را از گزند ميكروبها حفظ و صيانت مىنمايد.
ممكن است غبارى كه به ميكروب آلوده است داخل چشم شود، ولى اثر ناگوارى نداشته باشد، در چشم يك رطوبت دائمى قرار دارد كه مولد اشك است و در اشك چشم، مادهاى به نام ليسوزيم هست كه كشنده ميكروب است و اين ماده به حدى قوى است كه هرگاه يك قطره اشك را در دو بطرى آب بريزيم مىتواند جرم ميكروب را از بين ببرد.
در بزاق و آب دهان و ترشحات سلولهاى بدن ما همين ماده و بعضى سمومهاى ديگر نيز وجود دارد، پوست بدن هم قدرت زيادى براى دفع ميكروب دارد.
چنانچه ميكروب اسهال خونى را در قطره آبى بيندازيم و در لوله امتحان قرار دهيم چند ساعت زنده خواهد ماند و هرگاه آن را در كف دست كه پاك و نظيف باشد بگذاريم در ظرف بيست دقيقه از بين مىرود.
ميكروبهايى كه وارد دهان مىشوند، ابتدا با ماده پلشت بر آب دهان روبهرو مىگردند، چنانچه بتوانند داخل معده شوند، شيره معده در انتظار دفع آنهاست