عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٢ - مراتب ايمان
[إن شر الدواب عند الله الصم البكم الذين لا يعقلون][١].
قطعا بدترين جنبندگان نزد خدا، كران [از شنيدن حق] و لالان [از گفتن حق] هستند كه [كلام حق را] نمىانديشند!
مقصودش چيست؟ جز اين كه روى سخن و خطابش به كسانى است كه خود را با حدود حيوانى محدود كرده و لياقتى جز اين كه به آنان گفته شود: حيوان، كافر، فاسق، شرير، ظالم، باغى، ياغى، خائن، بخيل، متكبر و معجب ندارند؟
اينان در خط انسانيت معنى نمىدهند و مستحق معنايى جز آن معانى پست نيستند!!
اما متن حديث:
مراتب ايمان
ابوعمرو زبيرى مىگويد:
به حضرت صادق ٧ عرض كردم: اى عالم! مرا آگاه كن كه در ميان اعمال، چه عملى از همه برتر است؟ حضرت فرمود: عملى كه خداوند هيچ عملى را جز در سايه آن نمىپذيرد.
گفتم: چيست؟ فرمود: ايمان به خدايى كه شايسته پرستشى جز او نيست، اين عمل در ميان اعمال از نظر درجه و مقام در والاترين بهره است.
گفتم: ايمان، گفتار بىكردار يا گفتار با كردار است؟ فرمود: ايمان، سراپا كردار است و گفتار و شهادت دادن به وحدانيت حق قسمتى از آن كردار است. خداوند
[١] -انفال( ٨): ٢٢.