اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٧٧
خواسته ملت و مصلحت مملكت نيست، مجوز اين اقدامات خشونتبار نمىباشد.
آيا نمىبينيد كه مملكت در اعتصاب است؟
آيا نمىدانيد كه دانشگاهيان، و فرهنگيان، و بازاريان، و كارگران، و كارمندان صنعت نفت، و مطبوعات، و جرايد و همه و همه همكارى با نظام حاكم را خيانت به مملكت و حقوق و آزادى خود مىدانند؟
راضى نشويد در تاريخ ثبت شود كه ارتش ايران بعد از سالها استراحت ملت را هدف قرار داد و خيابانها و كوچه و بازار و دانشگاه و مدارس را از خون ملتى كه بودجه هنگفت ارتش را متحمل است رنگين ساخت.
آقاى ازهارى! با توجه به اينكه نهضت اصيل ملت ايران براى طرد استعمار و استبداد تمام قشرهاى مملكت را فراگرفته است مقابله با آن توسط نيروهاى مسلح و كشتار صغير و كبير مملكت را از بحران و ناآراميها نجات نخواهد داد و مردم به چيزى غير از پايان يافتن حكومت استبدادى و تأمين آزادى و عدالت اجتماعى در سايه برقرارى نظام اسلامى راضى نخواهند شد. شما كه به عنوان حفظ نظام مشروطه سلطنتى با مردم روبرو شدهايد و افراد را به جرم مخالفت با رژيم دستگيرى مىنمائيد، مىدانيد كه نيم قرن است از جانب نظام حاكم بر اين مملكت، رژيم مشروطه ملغى شده و سالها است كه عملا بساط آن را برچيدهاند و به رژيم ديكتاتورى و به اصطلاح شاهنشاهى كه از فلسفههاى مهم انقلاب مشروطه پايان دادن آن بود، تبديل شده است و اسناد و مدارك و سخنرانيها و مسافرتها و اوضاع مملكت و روزنامهها همه در اين مدت گواه است كه رژيم مشروطه عملا و رسما و حتى اسما الغاء شده است.
آيا خود شما واقعا تحت رژيم مشروطه بر مملكت مسلّطيد؟
بيائيد بيش از اين مملكت را به خطر و مردم را به جنبش وادار نسازيد.
معلوم است مردم اين سبك حكومت و استبداد را نمىتوانند هضم نمايند كه اين همه كشته مىدهند و باز هم ايستادگى مىنمايند.