اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٣٨٦
مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِياءَ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ.[١]
كمك و همراهى با ظالمين و ستمگران در شريعت مقدسه اسلاميه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بين علماى اعلام خلافى نيست. نظر به اينكه دولت فعلى ايران براى پيشرفت مقاصد شوم خود- كه مخالف مقررات دين اسلام است- از هرگونه تعدى و ظلم از زدن و كشتن و زندان بردن آقايان علماء اعلام و طلاب علوم دينيه و ساير طبقات مؤمنين مضايقه ندارد، بر هر فردى از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامى كه باشند واجب است كه از همكارى با اين دولت خائن خوددارى نمايند. و بر تمام مسلمانان لازم است استغاثه حضرت سيد الشهداء حسين بن على عليهما السّلام را در نظر گرفته و از دين مقدس اسلام دفاع نمايند.
نجف اشرف، ١٤ محرم الحرام ١٣٨٣، ابو القاسم الموسوى الخويى[٢]
ايشان در ارديبهشت ١٣٤٢ نيز فرمودند:
«... حقا در جهان امروز ما ديگر به هيچوجه اينگونه جرائم زشتى كه شاه ايران و دستگاه حاكمه آن براى جنگ با دين و رجال دينى و ملت شريف ايران مرتكب مىشود قابل تحمل نيست ... گذشته هيئت حاكمه با ننگ و عار مشخص مىشود، چنانكه امتياز اين حكومت در وضع حاضر، فضاحت و رسواييهايى است كه يك نمونه آن را در كوباندن مراكز دينى و علمى و افتخارى كه از اين عمل شجاعت مآبانه خود به خرج مىدهند مشاهده مىكنيم ... تجاوزات مكرر دستگاه حاكمه بدون هيچگونه مجوز قانونى، مشت آنان را در دشمنى با ملت در دنيا بازمىكند و تدريجا حكومت سياه آنها بزرگترين لكه ننگ را براى ملت ايران به بار مىآورد.
كشتارهاى وحشيانهاى كه در قم و تبريز[٣] به عمل آمد، قلوب مردم جهان
[١]. هود، آيه ١١٣.
[٢]. روحانى، اسناد انقلاب اسلامى، ج ١، ص ١٠٧.
[٣]. اشاره به تجاوز و كشتار در مدرسه فيضيه قم و مدرسه طالبيه تبريز.