اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٧٣
اما جريان عصر روز ١٩ ارديبهشت ١٣٥٧ ش در تاريخ مرجعيت بىمانند است.
در آنروز بود كه مزدوران رژيم با درندگى تمام به منزل ايشان حملهور شده و با بىشرمى به زدن و شكستن و پاره كردن و اهانت نمودن و ايجاد رعب و وحشت اقدام نمودند. و در كوچه مقابل بيت معظم له تنى چند از مردم بىدفاع را به شهادت رسانيدند.
گزارش اين اقدام وحشيانه را از زبان حجة الاسلام و المسلمين جناب آقاى كريمى جهرمى مىشنويم:
«خوب به خاطر دارم كه آن روز مصادف با ايام سوگوارى حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا عليها السّلام بود. و سراسر حياط مرجع عاليقدر را چادر زده و پوشانيده بودند ... عمال شاه با كمال بىشرمى هنگام عصر آن روز حمله سبعانهاى به اين خانه كردند. اولاد وارد بيرونى شده و شروع به شرارت كردند و شيشههاى درهاى اطاق دفتر و اتاق رفت و آمد و اتاق خدام و محافظين و حتى چايخانه را هم بدون استثنا شكسته و خرد كردند و گازهاى اشكآور منفجر كردند و شروع به زدن مردم بيگناه و طلّاب و فضلّا- كه بيرونى را پر كرده بودند- و اعضاء دفتر نمودند و همه را شديدا زدند ...
شرارت را بنگريد كه به اتاق كوچك چايخانه حمله برده بودند و هرچه استكان و نعلبكى و قورى و ظروف ديگر كه آنجا بود همه را خرد كرده بودند، فساد و شرارت زمانى به اوج رسيد كه درهاى وسط بيرونى و اندرونى را شكسته و همچون سپاه مغول وارد اندرونى شدند و گازهاى اشكآور را حياط سرپوشيده و در اطاقها و حتى در اطاق كتابخانه شخصى مرجع بزرگ پرتاب كردند و آقايانى را كه در حياط اندرونى و اتاقهاى داخلى بودند مورد حمله قرار دادند.