اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٧٠
سوى ساواك تمام آنها ضبط شده و به منزل ايشان نرساندند و پس از اعتراضات و انتقادات بسيار مردم قم و مقامات روحانى حوزه، پس از يك هفته تنها هفتاد تلگرام را تسليم كردند). زمانى ديگر از طرح مرجعيت ايشان در ميان مردم جلوگيرى مىنمودند و حتى در حمله مزدوران رژيم به مدرسه فيضيه بود كه براى اولين بار ساحت قدس مرجعيت مورد هجوم اشرار قرار گرفت و ددمنشان براى ضرب و جرح و ايجاد رعب و وحشت به سوى معظم له حمله نمودند كه اگر جانفشانى و از خودگذشتگى برخى از مردم و روحانيون نبود معلوم نبود كه بر سر ايشان چه مىآيد؟
دانشمند معظم جناب آقاى على دوانى پيرامون آن روز فراموشناشدنى چنين نوشتهاند:
«... در سالگرد مدرسه فيضيه جريان را حضورا از حضرت آيت اللّه گلپايگانى پرسيدم. معظم له فرمودند: وقتى از بازارچه گذرخان وارد ميدان آستانه شدم ديدم از آنجا تا در مدرسه فيضيه وسائل نقليه مأمورين در دو قسمت صف كشيدهاند و ميدان پر از مأمورين بود، ميدان آستانه وضع غير عادى داشت، به من سفارش كردند به فيضيه نروم ولى گفتم مىروم هرطور شد بشود».
آيت اللّه العظمى گلپايگانى هرطور بود وارد مدرسه شدند، و در جلو حجرهاى نزديك مدرس به سوگوارى رئيس مذهب حضرت صادق عليه السّلام نشستند. آقاى آل طه واعظ منبر بودند. در ضمن سخنان ايشان كماندوها كه در اطراف منبر ميان جمعيت نشسته بودند با حركات غير عادى خود بناى اخلال گزاردند. صلوات بىجا مىفرستادند، چيز براى هم پرت مىكردند. سوت مىزدند، و از اين كارها ... در پايان مجلس مرحوم حجة الاسلام و المسلمين آقاى حاج انصارى قمى منبر رفت. حركات غير عادى كماندوها و سروصدا و صلواتهاى بيجا، و چند بار جاويد شاه گفتن آنها، مجلس را به حال انفجار نزديك مىكرد. مرحوم آقاى