اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٥٣
اهتمام معظم له به قرآن كريم
مرجع بزرگوار به قرائت قرآن بسيار مقيد بودند قرائت قرآن به هنگام صبح و در پايان شب برنامه تخلفناپذير ايشان بوده است. يعنى روزشان را با قرآن آغاز و بيدارى خود را نيز با قرآن پايان مىبخشيدند.
هيچگاه مطالعه، رسيدگى به امور و كارهاى ديگر مانع خواندن قرآن ايشان نشده و در ساعت مخصوص قرائت- كه برخى از نزديكان و خويشاوندان قصد حضور را داشته- صريحا مىفرمودند: مىخواهم قرآن بخوانم.
و اين برنامه ايشان از دوران كودكى و نوجوانى تاكنون- يعنى بيش از نود سال- بوده و روزى به تعويق نيافتاده است.
حجة الاسلام و المسلمين جناب آقاى كريمى جهرمى مىگفتند:
«يكى وقتى از ايشان شنيدم كه مىفرمودند: «اين قرآنها را كه از كشورهاى مختلف برايم مىفرستند- به عنوان دار القرآن- توفيقى است كه هركدام از آنها را مىخوانم و تلاوت مىنمايم».
معظم له بسيارى از سورهها و آيات نورانى قرآن را حفظ بوده و در موارد گوناگون- حتى مطالب عرفى- به آيهاى و يا قسمتى از آن متمتل مىشدند.
پيامهاى آن جناب مشحون از آيات قرآن است، و حتى در برخى اعلاميهها بيش از پنج آيه به چشم مىخورد و اين كمال تسلّط بر معانى قرآن و حضور ذهن قوى معظم له را نشان مىدهد. همچنين يكى از مؤسسات وابسته به ايشان «دار القرآن الكريم» است كه نشانگر اهتمام و احترام به قرآن مىباشد. اين مؤسسه كه بيست سال پيش به خواست معظم له و همّت والاى مرحوم حجّة الاسلام حاج آقا مهدى گلپايگانى بنا گذاشته شد، به امر نشر و ترويج و ترجمه و گردآورى نسخههاى خطى و چاپى و طبع و تشكيل كتابخانه تخصصى قرآن و انتشار دو مجله به زبانهاى عربى و فارسى پيرامون معارف قرآن و ديگر كوششهاى قرآنى مىپردازد و هم اينك يكى