اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٣٧
نيز در همان ايام مهاجرت، آيت اللّه فقيد به درس مرحوم آيت اللّه العظمى سيد ابو الحسن اصفهانى مشرف شده و از دانش سرشار ايشان بهرهها برد.
در سال ١٣٤٦ ق بود كه علماء اصفهان به سرپرستى و زعامت مرحوم آيت اللّه حاج آقا نور اللّه اصفهانى به قم مهاجرت[١] نموده و در زمره آنان مرحوم آيت اللّه العظمى حاج شيخ محمّد رضا مسجدشاهى اصفهانى بودند. مرجع عاليمقام در مدت شش ماه كه مرحوم اصفهانى در قم توقف داشته و در مدرسه فيضيه به تدريس مشغول بوده، به درس ايشان حاضر شده و از دانش آن فقيه بزرگ استفاده مىبرده است.
حضرت آيت اللّه نيز در درسهاى مرحوم آيت اللّه العظمى بروجردى قده حاضر گرديده و از محضر آن فقيه فرزانه استفاده برده است.
جناب حجة الاسلام و المسلمين آقاى كريمى جهرمى فرمود:
«در اوائل شعبان ١٤١١ از آقا پرسيدم: آيا مرحوم آقاى بروجردى از اساتيد شما به شمار مىروند؟ فرمودند: بلى چند سال (بيش از هفت سال) درس ايشان مىرفتم. پرسيدم: استفاده مىكرديد؟ فرمودند: آرى.
و در جواب پرسش نگارنده نيز فرمودند: انسان در هر مجلسى كه حاضر مىشود، استفاده هم مىبرد. استاد محترم آيت اللّه شيخ على پناه اشتهاردى مىفرمود: روزى مرحوم آقاى بروجردى در درس از آقا اسم بردند و فرمودند: آقاى آقا سيد محمّد رضا چنين مىگويند. و اشكال ايشان را با ذكر نامشان در خلال درس مطرح فرمود».
معظم له در سفر چند ماهه خويش به حوزه مقدسه نجف، پس از زيارت مرقد تابناك امير مؤمنان على عليه السّلام در محضر استوانههاى علمى نجف زانو به زمين زده و مدّت- حدود- سه ماه از درسهاى پربار عالمان فرزانه و اساتيد بلندپايهاى چونان حضرات آيات عظام: آقا ضياء عراقى، سيد ابو الحسن اصفهانى[٢] و شيخ
[١]. جريان اين مهاجرت را ببينيد در: آثار الحجة: ج ١، ص ٢٨- ٣١، و انديشه سياسى حاج آقا نور اللّه اصفهانى.
[٢]. اين دومين بار بود كه آيت اللّه گلپايگانى در محضر آن بزرگ زانو به زمين زده و استفاده مىنمود.