اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ٤٣١
آرى پله اول كمال و ترقى انسان، رعايت تقوا و حلال و حرام و پرهيز از لقمه شبهناك مىباشد.
نيز از پسر عموى ايشان نقل شده است كه:
«در سنين كودكى با هم به مكتب مىرفتيم. من براى كوتاه شدن راه از ميان كشتزارها مىگذشتم، و هرچه به ايشان اصرار مىكردم كه شما هم به دنبال من بياييد او نمىپذيرفت و مىگفت: شايد صاحبان آنها راضى نباشند ما از مزرعه آنها عبور كنيم. من مىگفتم: اولا ما وزنى نداريم كه بخواهيم كشت آنها را پايمال كنيم و ثانيا: ما از جاهاى خشك مىگذريم.
اما ايشان قبول نمىكرد و لذا ديرتر از من به مكتب مىرسيد و مورد اعتراض معلم قرار مىگرفت و او هم علت اصلى دير آمدن خود را نمىگفت».
پس از گذشت سرگذاشتن دوران كودكى و رسيدن به سنّ ٩ سالگى بود كه آيت اللّه پدرش را نيز از دست داده و تندباد حوادث كودكى را كه دست تقدير زعامت و رياست معنوى ميليونها نفر را برايش رقم زده بود، احاطه كرده و يكى پس از ديگرى پشتوانههاى روحى او را از دستش مىگرفت.
تحصيلات
پس از سپرى ساختن دوران كودكى و پشت سر نهادن تحصيلات مكتبى، شوق فراگيرى علوم اسلامى شررى در جانش برانگيخت كه ديگر درنگ را جايز نديده و بدون فوت وقت محضر يكى از دانشمندان «گوگد» مرحوم آيت اللّه آخوند ملا محمّد تقى گوگدى را مغتنم شمرده و نزد وى- همراه با فرزند استاد- به خواندن كتاب «نصاب الصبيان» مىپردازد.
استاد از شاگردان خود خواسته بود اشعار نصاب را حفظ كرده و هر روز برايش بخوانند.
آقا مىفرمودند:
«يك روز من از اول نصاب تا فصل «نه زوج نبى» از حفظ مىخواندم و