اختران فقاهت بررسى زندگى علمى و سياسى گروهى از علماى سده اخير - انصارى قمى، ناصر الدين - الصفحة ١٦٠
|
نهنگ مرگ چو يونس را كشيد به دم |
چنانكه طعمه ربايد از اوج چرخ عقاب |
|
|
دريغ و درد كه غائب شد از نظر مهدى |
ز غيبتش همه خون مىچكد ز چشم سحاب |
|
|
فغان و آه كه چون پسته بسته گشت لبى |
كه ريختى شكر از لب گه سؤال و جواب |
|
|
خبر برد يكى از من به حجت الاسلام |
به حاج سيد على اكبر آن رفيع جناب |
|
|
كه گرچه داغ جوان مشكل است بر همهكس |
غمش يمى است كه هرگز نباشدش با باب |
|
|
در اين قضيه چنان زى كه ايزدت گويد |
«نزلتَ خيرَ مقام، وجدتَ خير مآب» |
|
|
براى سال وفاتش سرود انصارى |
كه «آه سيد مهدى شناور است در آب» |
|
١٣٦٥ ه. ق
درگذشت
در سال ١٣٦٧ ه. ق، آيت اللّه فيض در ٧٥ سالگى رهسپار زيارت بيت اللّه الحرام و حج خانه خدا شد. دو سال پس از بازگشت در روز يكشنبه ٢٥ جمادى الاول ١٣٧٠ ه. ق/ ١٣ اسفند ١٣٢٩ ه ش و در ٧٧ سالگى، به هنگام نماز مغرب و در حالى كه در قنوت دعاى: «الهى عاملنى بفضلك» مىخواند، نداى ارجعى را به گوش جان شنود و جان به جانآفرين تسليم كرد.[١] حجت الاسلام محمّد على انصارى ماده تاريخ وفات معظم له را «آية اللّه الفيض» قرار داده است. خبر درگذشت ايشان، به زودى در ايران طنينافكن شد و شهر قم را هالهاى از غم و اندوه فراگرفت و اهالى شهر، رخت ماتم بر تن كردند.
روز بعد، پيكر پاك آن فقيه بزرگ را در حالى كه باران مىباريد و فيض حق تعالى جارى بود، از خانهاش با شركت دهها هزار نفر از علما، طلاب و طبقات مختلف مردم- در حالى كه حوزه علميه و بازار تعطيل و سوگوار بودند- به طرف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه عليها السّلام حركت دادند و پس از نماز آيت اللّه بروجردى بر آن،
[١]. انصارى، ديوان اشعار، ص ٢٧٠.