عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٩ - صفت غرور
و شهوت و دانش و شهرت از دستش رفته و چيزى، جز بدنى مريض و عليل و گوشت و استخوانى پوسيده و قلب و روحى مرده و پروندهاى سياه و باطل، برايش نمانده و دقايقى چند با مرگ فاصله ندارد؛ در حالى كه پاسخى براى سؤالات دادگاههاى برزخ و قيامت در اختيارش نيست و جاى عذرى در برابر غفلت و غرور و بدبختيش ندارد!!
روز بيداريش روزى است كه غرورش را فرو نشاندهاند، پنجه مرگ تمام هويتش را گرفته است، بين او و برزخ پرده برداشته شده است، تمام اموال او به اولاد ناخلف و بىتربيتش منتقل شده است و كارى از دست احدى، حتى عزيزترين افرادش برنمىآيد كه آن بيدارى در آن موقعيت، كمترين سودى براى او ندارد، گرچه حالت توبه به او دست دهد.
در اين زمينه به قرآن مجيد با كمال دقت توجه كنيد:
[و ليست التوبة للذين يعملون السيئات حتى إذا حضر أحدهم الموت قال إني تبت الآن و لا الذين يموتون و هم كفار أولئك أعتدنا لهم عذابا أليما][١].
و براى كسانى كه پيوسته كارهاى زشت مرتكب مىشوند، تا زمانى كه مرگ يكى از آنان فرا رسد [و در آن لحظه كه تمام فرصتها از دست رفته] گويد:
اكنون توبه كردم. و نيز براى آنان كه در حال كفر از دنيا مىروند، توبه نيست.
اينانند كه عذابى دردناك براى آنان آماده كردهايم.
آرى، وقتى چشم دل از تماشاى حقيقت ببنديم و از ديدار حضرت دوست ديده برداريم و فراموش كنيم كه صاحب جهان و مالك همه آشكار و پنهان، وجود مقدس الله است كه صفاتش در قرآن مجيد تحت اين عناوين آمده:
[١] -نساء( ٤): ١٨.