عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ١٨٧ - شيطان از ديدگاه امام على
خداوندا! اگر نظر تو نباشد، به يك آن، تمام واقعيتها از ما گرفته مىشود و جز خزى دنيا و عذاب آخرت براى ما چيزى باقى نخواهد ماند.
خدايا! ما را هم چون عاشقان جمالت از معنويتى سنگين و روحانيتى عظيم برخوردار كن تا تمام وجود و هستى ما هم چون آنان به پيشگاهت مترنم به اين برنامه باشد.
|
اى ربوده دلم به رعنايى |
اين چه لطف است و اين چه زيبايى |
|
|
بيم آن است كز غم عشقت |
سر بر آرد دلم به شيدايى |
|
|
از جمالت خجل شود خورشيد |
گر تو برقع زروى بگشايى |
|
|
زير برقع چو آفتاب منير |
اندر ابر لطيف پيدايى |
|
|
نيست بىروى تو عراقى را |
بيش از اين طاقت شكيبايى[١] |
|
شيطان از ديدگاه امام على ٧
امام عاشقان، مولاى عارفان، اميرمؤمنان ٧ درباره شيطان و شرورش و درباره پيروان شيطان و بدبختىهاشان در «نهجالبلاغة» مىفرمايد:
اتخذوا الشيطان لأمرهم ملاكا، واتخذهم له اشراكا، فباض وفرخ فى صدورهم، ودب ودرج فى حجورهم، فنظر بأعينهم ونطق بألسنتهم، فركب بهم الزلل،
[١] -فخرالدين عراقى.