عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٤٢ - آداب غذا خوردن
آداب غذا خوردن
اميرالمؤمنين ٧ به فرزندش امام حسن ٧ فرمود:
از لقمه بسيار داغ و سرد نخور و قبل از هر خوردن و آشاميدن بدينگونه دعا كن:
أللهم انى أسألك فى أكلى وشربى السلامة من وعكه والقوة به على طاعتك وذكرك وشكرك فيما بقيته فى بدنى، وأن تشجعنى بقوتها على عبادتك، وأن تلهمنى حسن التحرز من معصيتك، فانك إن فعلت ذلك أمنت وعكه وغائلته[١].
«پروردگارا! از تو مىخواهم در خوردن و آشاميدنم، سلامت از مرض قرار بده و بر طاعت و ذكر و شكرت از آن غذا مرا قوت و يارى ده و از قدرت غذا شجاعت در بندگى به من كرامت كن و راه پرهيز از گناه را به من بنمايان، چون بدينگونه در حقم عنايت كنى از مرض و فساد و افتادن در مهلكه در امان خواهم ماند».
در اسلام سفارش شده كه غذا را پس از بدست آوردن از راه حلال فقط براى خود نخواهيد، با غذاى خود مهمان، مسكين، اسير، فقير، يتيم، بيوهزن و درمانده را نيز رعايت كنيد كه خداوند دست فراوان را بر سر سفره دوست دارد.
عن الصادق ٧ قال: قال رسول الله ٦: الطعام اذا جمع أربع خصال فقد تم.
اذا كان من حلال، وكثرت الأيدى، وسمى فى أوله وحمدالله فى آخره[٢]:
[١] -مكارم الأخلاق: ١٤٣؛ محجة البيضاء: ٣/ ١٢، كتاب آداب الأكل؛ بحار الأنوار: ٦٣/ ٣٨٠، باب ١١، حديث ٤٧.
[٢] -الكافى: ٦/ ٢٧٣، باب الإجتماع الأيدى الناس، حديث ٢؛ بحار الأنوار: ٦٣/ ٣١٤، باب ٢، حديث ٢.