عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه - انصاريان، حسين - الصفحة ٢٥٤ - آثار كمخورى
[قلة الأكل محمود فى كل قوم لأن فيه مصلحة الباطن والظاهر]
كم خورى در هر ملتى امر پسنديده و محمود است؛ زيرا مصلحت باطن و ظاهر آدمى در كمخورى است.
آثار كمخورى
كمخورى يا اندازه خورى مورث سلامت و معالج بسيارى از امراض است و همين عمل سبب طول عمر است و براى آنان كه عشق به بندگى حق و كار خير دارند عاملى بس گران و برنامهاى بسيار پسنديده است.
آثار معنوى اندازه خورى آن قدر زياد است كه بايد درباره آن جزوهاى مستقل نوشت، در يك كلمه مىتوان گفت: اندازهخورى در صورتى كه از راه حلال باشد، زمينهساز تجلى نور حق و بسيارى از صفات مثبت در وجود انسان است و سعدى به همين معنا در «گلستان» اشاره كرده است:
|
اندرون از طعام خالى دار |
تا در آن نور معرفت بينى |
|
عن أبى جعفر ٧ قال: اذا شبع البطن طغى[١].
امام باقر ٧ فرمود: شكم وقتى پر شد طغيان مىكند، كنايه از اين كه پرخور،
[١] -الكافى: ٦/ ٢٧٠، باب كراهية الأكل، حديث ١٠؛ محجة البيضاء: ٥/ ١٥٠، كتاب كسر الشهوتين.