حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٣ - موضوع مكالمه تلفنى دبير آموزش و پرورش شهرستان قم با سيد مهدى گلپايگانى
رونوشت گزارش خبر شماره ٣٦٤٤/ ٢١- ٣٠/ ٨/ ٤٧ منبع ١٥٨٥
موضوع: مكالمه تلفنى دبير آموزش و پرورش شهرستان قم با سيد مهدى گلپايگانى
مفتح ضمن مكالمه تلفنى به سيد مهدى گلپايگانى اطلاع داد مسجد جامعالائمه واقع در ميدان روزولت كارش تمام شده بنده و آقاى بهشتى[١] و آقاى مطهرى[٢] را براى تصدى امور كانديد كردهاند و پيشنهاد كردهايم كه حضرت آيتاله يك نفر از ما را انتخاب نمايد. سيدمهدى گفت آيتاله خوانسارى در آن دخالتى ندارد. مفتح جواب داد نه. سيدمهدى اظهار داشت آخر كلنگ آن را آيتاله خوانسارى به زمين زدند مفتح در جواب گفت صحبتى از آيتاله خوانسارى نيست و ما خودمان پيشنهاد كردهايم حضرت آيتاله گلپايگانى يك نفر را انتخاب كند سيدمهدى گفت شما كار فرهنگيتان را چكار مىكنيد. مفتح گفت كنارهگيرى مىكنم. سيدمهدى پرسيد يعنى در تهران هم كار نمىكنيد.
مفتح[٣] جواب داد نه استعفا مىكنم.
سيدمهدى گفت اگر بخواهيد در تهران كار نكنيد شما يك عملى انجام دهيد كه انعكاس بدى براى اينها پيدا شود كه يك استفادهاى هم ما ببريم تا بگوئيم با اين وضع آبروى فرهنگ را بردهايد دارند افراد شايسته استعفا مىكنند و شما درباره كار تهران به كسى صحبت نكن فقط درباره استعفا صحبت كن. مفتح گفت در واقع همين طور است با اين رئيس فرهنگ و وزير آدم كار نكند بهتر است. سيدمهدى گفت من مسجد را ديدهام بسيار جالب و امروزى است مردم را مىشود جلب كرد و به علت تلفن از شهرستان خط تلفن داخلى قطع شد. رونوشت برابر است اصل در پرونده سيد مهدى گلپايگانى است.
در پرونده آيتاله گلپايگانى بايگانى شود- كاشى
نمايش تصوير
[١] آيتاللّه سيد محمد حسين بهشتى در سال ١٣٠٧ ه ش در اصفهان به دنيا آمد تحصيلات خود را تا پايان دوره دبيرستاندر اين شهر به اتمام رساند و سپس به آموزش علوم دينى روى آورد و مدارج اين علم را با سرعت طى كرد آيتاللّه بهشتى پس از تبحر در فقه و اصول در محضر اساتيد معظم مانند حضرات امام خمينى، آيتاله گلپايگانى و محقق داماد به فلسفه پرداخت و از سال ١٣٣٠ تا ١٣٣٥ نزد استاد علامه سيد محمد حسين طباطبائى تلمذ كرد ايشان بعدها وارد دانشگاه شد و رشته فلسفه را تا گرفتن درجه دكترى ادامه داد آيتاللّه بهشتى در سال ١٣٣٣ دبيرستان دين و دانش را در قم تأسيس كرد ايشان در سال ١٣٤٤ به كشور آلمان رفت و امامت مسجد مركز اسلامى هامبورگ را تا ٥ سال به عهده گرفت تشكل انجمنهاى اسلامى دانشجويان در همين زمان با حضور دكتر بهشتى در خارج از كشور شكل گرفت علاقه او به تربيت نسل جوان موجب شد كه پس از بازگشت از آلمان( ١٣٤٩) به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآيد و به عنوان كارشناس كتابهاى تعليمات دينى سازمان كتابهاى درسى ايران مشغول به كار شود فعاليتهاى سياسى دكتر بهشتى موجب شد كه در سال ١٣٥٤ دستگير شود آيتاللّه بهشتى يكى از اصلىترين عناصر شكل دهى به تظاهرات در مبارزات مردمى در سال ٥٧ بود پس از پيروزى انقلاب دكتر بهشتى از طرف امام خمينى« ره» به عضويت شوراى انقلاب و سپس رياست ديوان عالى كشور رسيد وى با تأسيس حزب جمهورى اسلامى اعتقاد عميق خود را به تشكلهاى سياسى نشان داد نقش او در تدوين قانون جمهورى اسلامى توسط مجلس خبرگان بىبديل بود آيتاللّه دكتر بهشتى در هفتم تير ١٣٦٠ در تالار سخنرانى دفتر مركزى حزب جمهورى اسلامى به وسيله بمبى كه منافقين( سازمان مجاهدين خلق) كار گذاشته بود به همراه ٧٢ تن ديگر از مسئولان نظام به شهادت رسيد. انقلاب اسلامى به روايت اسناد ساواك، ص ٣٧١.
[٢] و هو جدير، بألا أقصر هنا صفحات قلائل على عرض حياته، فمجال ذلك دراسة كبيرة مفصلة عن شخصيته، و لعلي أوفّق لنشرها في رسالة مستقلّة.
[٣] و هو جدير، بألا أقصر هنا صفحات قلائل على عرض حياته، فمجال ذلك دراسة كبيرة مفصلة عن شخصيته، و لعلي أوفّق لنشرها في رسالة مستقلّة.