حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٥٠ - درباره اعلاميه گلپايگانى در خصوص تشكيل مجلس عزا در مدرسه فيضيه
مىآورد و از آيتاله مىخواهد در تصميم خود تعديل كند بالاخره نتيجه مذاكرات موكول به عزيمت آقاى قدس به تهران و مراجعت ايشان به قم مىگردد و در عين حال گلپايگانى مترصد است كه از طرف ساواك يا شهربانى از تشكيل جلسه ممانعت به عمل آيد و حتى گلپايگانى در يكى از جلسات اظهار داشته بود كه مستقيما ساواك به من مراجعه ننموده كه صرفنظر كنم و اگر مراجعه كند از تشكيل جلسه صرفنظر مىكنم.
چون جلوگيرى از تشكيل مجلس از طرف مراجع انتظامى از جهت سوء انعكاس آن در كشورهاى عربى خاصه عراق مصلحت نبود ساواك و شهربانى هيچگونه عكسالعملى در خصوص عدم تشكيل جلسه نشان نداده و آخرين اخبار واصله از پايگاه نشان دهنده انصراف گلپايگانى از تشكيل جلسه و صدور اعلاميهاى بوده كه مراتب طى شماره ٢٣٩٩/ ٢١- ٧/ ٦/ ٤٨ تلگرافى معروض گرديد.
سيدمهدى گلپايگانى براى هر چه زودتر به ثمر رساندن تصميمات خود از يكى از همكاران (چراغچى) مىخواهد كه نسبت به تكثير اعلاميه خطى اقدام و تعداد دوازده نسخه از اين اعلاميه را از همكار اخذ و براى اطلاع عموم دو نسخه از آن را به درب مدرسه فيضيه نصب و براى جلوگيرى از اياب و ذهاب به داخل مدرسه دستور مىدهد[١] درب ورودى مدرسه را قفل نموده و تعدادى از ايادى خود را تحريك مىكند كه بين اجتماعكنندگان شايع كنند سازمان امنيت مخالفت نموده در حالى كه اعلاميه مذكور با امضاى پدر وى به درب ورودى الصاق شده با اين ترتيب اقدامات و تصميمات گلپايگانى و تحريكات سيدمهدى فرزندش بدون مداخله ساواك و شهربانى بىنتيجه و خنثى مىگردد. يك نسخه از اعلاميه اخير وى به پيوست تقديم و نظر عالى را به جمله (به علت احساس فساد و
نمايش تصوير
[١] اين گزارش رئيس ساواك قم خلاف گزارشى است كه در سند شماره ٤٢٠٣- ١٠/ ٦/ ٤٨ آمده است، همانطور كه در سند مزبور و اسناد مربوط آمده است، تلاش عوامل ساواك مترتب بر اين بود كه به هر نحو ممكن از برگزارى مجلس همدردى با مسلمانان فلسطين و اعتراض به هتك حرمت مسجدالاقصى توسط صهيونيستها. جلوگيرى به عمل آورند.