حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٥ - درباره اظهارات آيتاله گلپايگانى
از: ٣١٦ تاريخ: ١٠/ ٨/ ٤٨
درباره: اظهارات آيتاله گلپايگانى
محترما معروض مىدارد. برابر اعلام ساواك قم روز ١/ ٨/ ٤٨ مجدالدين مصباحى (از روحانيون افراطى شيراز و اخيرا از وى رفع ممنوعيت از منبر شده) با آيتاله گلپايگانى و فرزندش سيدمهدى ملاقات نموده و قبل از انجام ملاقات، سيدمهدى، آيتاله گلپايگانى را تحريك نموده موقعى كه مصباحى[١] نزد آنها آمد به طور مظلومانه بگويد از اينكه در نظر دارند سينما را در قم افتتاح كنند ناراحت است و چنانچه اين تصميم عملى شود زندگى كردن براى آنان در قم مشكل است و از مصباحى بخواهد كه در اين زمينه با آيتاله شريعتمدارى مذاكره كند تا او نيز اقدامى به عمل آورد.
پس از ورود مصباحى به منزل آنان گلپايگانى از ممنوعالمنبر شدن مصباحى اظهار ناراحتى كرده است. مصباحى گفت در تهران با فلسفى واعظ تماس گرفتم. عقيده فلسفى بر آن بود كه با تيمسار مقدم ملاقات كند و به همين جهت مشاراليه (مصباحى) با تيمسار ملاقات و مدت دو ساعت مذاكره كرده است. نامبرده افزود تيمسار مقدم از آيتاله گلپايگانى و فرزندش سيدمهدى گله مىكرد و موقعى كه ايشان اظهار گله مىكرد نامبرده (مصباحى) خوشحال شده زيرا وى (گلپايگانى) تا حدى تودهنى به دستگاه زده و همين مقدار هم خوبست و اضافه كرد تيمسار مقدم اظهار داشت. شاه سخنرانى گلپايگانى را گوش داده و خيلى ناراحت شده است (در اين موقع گلپايگانى خوشحال شده و خنديده است). تيمسار مقدم از او (مصباحى) خواسته است به گلپايگانى بگويد سينماى قم در شرف اتمام است و اگر سخنرانى نكرده بود بهتر بود.
مجدالدين مصباحى ضمن تأييد اقدامات گلپايگانى از اينكه نامبرده سكوت خود را شكسته و از
نمايش تصوير
[١] آقاى سيدمجدالدين مصباحى شيرازى از خطبا نامى شيراز در سال ١٣٠٨ شمسى در شيراز متولد دوره ادبيات را در زادگاه خود گذرانده سپس در درسهاى فقه و اصول مرحوم آيتاللّه آقاى حاج سيد نورالدين( نايبالامام) و مرحوم آيتاللّه حاج شيخ بهاءالدين محلاتى شركت كرده آنگاه با مسافرت به اصفهان از محضر علماى برجسته اصفهان بهرهمند گرديده، پس از مدتى به شيراز مراجعت و با اشتغال به تبليغ و سخنرانى در منبر به خدمات خود به مردم مسلمان آن ديار پرداخت. ر. ك: گنجينه دانشمندان، شريف رازى، جلد ٥، صفحه ٤٦١ با تلخيص.