حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٠٢ - موضوع ساعت مخابره ١٦٤٠ ساعت كشف ١٩٣٠ كاشف ٨
از: قم تاريخ: ٢/ ٦/ ٤٨
به: كل سوم ٣١٦ شماره: ٢٤٧٨/ ٢١
موضوع: ساعت مخابره ١٦٤٠ ساعت كشف ١٩٣٠ كاشف ٨
صبح روز جارى يك نسخه اعلاميه پلىكپى شده به امضاى گلپايگانى به ديوار حياط مدرسه فيضيه به مضمون جامعه روحانيت شيعه و حوزه علميه قم سانحه دلخراش و فاجعه جبرانناپذير آتشسوزى مسجدالاقصى[١] را به پيشگاه حضرت ختمى مرتبت تسليت عرض مىنمايد نصب و به منظور ابراز نفرت به دشمنان اسلام و متجاوزين يهودى و اسرائيل عموم مؤمنين را عصر روز جمعه ١٦ جمادىالثانى به اجتماع در مدرسه فيضيه دعوت نموده است و در خاتمه از علما و عموم مؤمنين س. ى. ر. م ممالك اسلامى خواسته است كه عزاى عمومى اعلام نموده و با تشكيل اين گونه مجالس همدردى و پشتيبانى خود را به برادران مسلمان عليه صهيونيسم و عمال استعمار اعلام نمايند نامبرده در نظر دارد با تكثير اين اعلاميه و ارسال آن به شهرستانهاى ديگر اقداماتى به عمل آورد و در ميان مؤلفين سيدمهدى گلپايگانى به سيد جواد مىگويد چاپخانههاى قم از چاپ اعلاميه خوددارى ناگزير براى چاپ آن به تهران فرستادم و تا امروز مىرسد مقرر فرمائيد نظر عالى را در اين خصوص امر به ابلاغ فرمايند.
مهران
١- به عرض رسيد مقرر فرمودند اعلاميه پخش گردد ولى ترتيبى داده شود كه به شهرستانها با تأخير برسد.
٢- ساواك قم شايع نمايد با توجه به اينكه عامل آتش زدن يك نفر مسيحى بوده گفته شود هدف گلپايگانى صرفا تبليغ به نفع خود و جمعآورى پول مىباشد. ٣/ ٦ آقاى صالحى در اجراى امر اقدام شود ٣/ ٦
نمايش تصوير
[١] در تاريخ ٣٠ مرداد ماه ١٣٤٨ مسجدالاقصى نخستين قبله مسلمين توسط اشغالگران قدس به آتش كشيده گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت، يكى از آثار متبركه و يك منبر مخصوص با قدمت هشتصد ساله سوخت و از بين رفت، اين جنايت دردناك خشم و كينه تمام مسلمانان جهان را برانگيخت و فريادهاى« الجهاد» از منارههاى مساجد كشورهاى اسلامى، مسلمانان را به جهاد عليه صهيونيسم جهت آزادى فلسطين دعوت كرد، رئيس پليس اورشليم، عامل آتش سوزى را يك مسيحى استراليائى به نام« مايكل ويليام رومن» معرفى كرد اما نگفت كه آيا وى اعتراف كرده و همدستانش را معرفى نموده است يا نه؟ شاه نيز در اين زمان به صحنه آمد و وزارت دربار، با صدور اطلاعيهاى، هزينه تعمير مسجدالاقصى را از سوى شاه و ملت ايران پذيرفت. حضرت آيتاللّه گلپايگانى( ره) به همين مناسبت از روحانيون و مردم خواستند در جلسهاى كه روز جمعه ١٥ جمادىالثانى در مدرسه فيضيه تشكيل مىشود، شركت كنند، ساواك كه به وحشت افتاده بود، به آيتاللّه شريعتمدارى متوسل شد، آقاى شريعتمدارى در ملاقات با رئيس ساواك قم از برگزارى اين مراسم اظهار نگرانى كرد. و گفت: از رفتن طلاب تحت اختيارش به طور غير مستقيم به اين مجلس جلوگيرى خواهد كرد، امام خمينى( ره) در واكنش به حريق مسجدالاقصى فرمودند:« مسجدالاقصى را آتش زدند، ما فرياد مىكنيم كه بگذاريد، مسجدالاقصى به همين حال نيم سوخته باقى باشد، اين جرم را از بين نبريد، ولى رژيم شاه حساب باز مىكند و صندوق مىگذارد و به اسم بناى مسجدالاقصى از مردم پول مىگيرد. تا شايد بتواند از اين راه استفاده نمايد. و جيب خود را پر كند، و ضمنا آثار جرم اسرائيل را از بين ببرد. ر. ك: حكومت اسلامى يا ولايت فقيه، درس ١٢، صفحه ٤٦، شايان ذكر است، از سوى برخى علماء و مراجع تقليد، در خصوص آتش زدن مسجدالاقصى و رويدادهاى جانبى آن اعلاميههايى صادر شده است. همانطور كه در اين مجموعه اسنادى ملاحظه مىكنيد حضرت آيتاللّه العظمى گلپايگانى در تاريخ ٢/ ٦/ ١٣٤٨ اطلاعيهاى صادر كردند، مجددا ايشان درباره جلوگيرى رژيم شاه از برگزارى مراسم اعتراض به آتش زدن مسجدالاقصى در تاريخ ٧/ ٦/ ١٣٤٨ اطلاعيهاى نوشتند. حضرت آيتاللّه العظمى حكيم( ره) طى تلگرامى در تاريخ شهريور ١٣٤٨ به آقاى حاج شيخ عبداللّه مسيح تهرانى درباره به آتش كشيدن مسجدالاقصى از سوى صهيونيستها دست به افشاگرى زدند ر. ك: اسناد انقلاب اسلامى، مركز اسناد انقلاب اسلامى، جلد اول، صص ٧/ ٣٣٤.