حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٨٩ - گزارش وقايع روزانه
از: ٣١٦ تاريخ: ٢٤/ ٢/ ٤٨
گزارش وقايع روزانه
محترما معروض مىدارد:
١- ساواك قم اعلام داشته:
الف- روز ١٥/ ٢/ ٤٨ يكى از دوستان سيد مهدى گلپايگانى فرزند آيتاله گلپايگانى ضمن مذاكره با وى اظهار داشته سرتيپ بازنشسته امين شهردار قم اعلام نموده كه آيات قول دادهاند كه در ايجاد سد در اطراف رودخانه قم با شهردارى همكارى خواهند كرد. دوست سيدمهدى افزوده كه قصد دارد ليست هيئت امناى سد را تهيه نمايد و در نظر دارد كه نام آيتاله گلپايگانى را نيز در ليست درج نمايد. سيدمهدى گلپايگانى در پاسخ اظهار داشته كه اسم گلپايگانى را ننويسد و در صورتى كه بخواهد مىتواند اسم آيتاله شريعتمدارى و مرعشى نجفى را درج كند.
ب- روز ١١/ ٢/ ٤٨ شيخ احمد صابرى اراكى كه از وعاظ معروف قم مىباشد در مسجد ارم به منبر رفته و ضمن سخنرانى اظهار داشته امروز چند نفر به منزل آيتاله گلپايگانى مراجعه و اظهار نمودند كه آنان را از عراق بيرون كردند و شكنجه و آزار دادند. صابرى اراكى افزوده آيا اين سزاى خوبيهاى ما مردم ايران است. چقدر ما به كشور عراق خدمت كرديم و آن كشور را آباد كرديم. آيا اين اجر ما ايرانيها است كه يك مشت عرب سوسمار خوار عزيزان ما را شكنجه بدهند ساواك قم اضافه نموده چون صابرى اراكى از طرفداران گلپايگانى است و بدون استعلام نظر وى مبادرت به سخنرانى مذكور نموده بود لذا مورد مؤاخذه گلپايگانى قرار گرفته و به وى دستور داده كه در آينده در اين زمينه سخنرانى ننمايد.
پ- روز ١٦/ ٢/ ٤٨ سيد محمدرضا سعيدى استاد دارالتبليغ اسلامى، نامهاى را كه از طرف
نمايش تصوير