حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٦ - موضوع حاج فتحاله دربانى
رونوشت گزارش خبر شماره ٣٩٠٨/ ٢١- ٢٧/ ٩/ ٤٧ منبع ١١٦٧
موضوع: حاج فتحاله دربانى
ساعت ٢٠/- ٣٠ روز ٢٥/ ٩/ ٤٧ حاج فتحاله دربانى به منزل گلپايگانى مراجعه و سيد مهدى گلپايگانى وى را مستقيما به اندرون منزل هدايت و دربانى مدت يك ساعت به طور خصوصى با آيتاله گلپايگانى ملاقات و مذاكره نموده دربانى چند روز قبل نيز در منزل گلپايگانى با وى ملاقات و گفتگو كرده بود.
نظريه منبع: موضوع ملاقات دربانى با گلپايگانى از دو حال خارج نيست.
١- چون فتحاله دربانى[١] عضو انجمنهاى شهر و بهدارى قم مىباشد به نظر مىرسد اين ملاقات درباره وضع انجمن شهر و يا راجع به امور مربوط به بيمارستان گلپايگانى صورت گرفته است.
٢- چون فتحاله دربانى با محمدرضا اويسى فرزند تيمسار اويسى[٢] روابط نزديك دارد و سيدمهدى نيز با او مربوط مىباشد به نظر مىرسد اين ملاقات به منظور تحكيم روابط موجود بين گلپايگانى و فرزندش با محمدرضا اويسى باشد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش فوق صحيح به نظر مىرسد ضمنا از چگونگى مذاكرات دربانى با گلپايگانى اطلاعى در دست نيست و مىبايست جهت پى بردن به موضوع مذاكرات به طور غيرمحسوس تحقيقاتى معمول گردد.
نظريه امنيت داخلى: فتحاله دربانى از دوستان تحصيلى تيمسار سپهبد اويسى مىباشد نامبرده عضو انجمن شهر قم مىباشد و از طرفى دستگاه گلپايگانى با تيمسار اويسى و فرزندش محمدرضا اويسى بسيار نزديك و روابط حسنه
نمايش تصوير
[١] اصل: دريابانى.
[٢] غلامعلى اويسى فرزند غلامرضا در سال ١٢٩٧ ش. در قم بدنيا آمد. او در سال ١٣١٥ دوره شش ساله دبيرستان نظام مركز و در سال ١٣١٧ دوره دانشكده افسرى را به پايان رسانيد. اويسى در سالهاى ١٣٣١- ١٣٣٧ در مشاغل گوناگون و فرماندهى گروهان و گردان و آموزشگاه گروهبانى لشكر ٢، رياست شعبه بازرسى دژبان مركز و فرماندهى هنگ ٥٢ دژبان) قرار داشت و در سال ١٣٣٢ فرمانده هنگ ١٦ تيپ كازرون بود. پس از كودتاى ٢٨ مرداد ١٣٣٢، اويسى به دريافت نشان درجه ٢ رستاخيز نائل شد و به تدريج ترقى وى در هرم ديوانسالارى نظامى آغاز گرديد و پس از طى دوره دانشگاه جنگ در تهران و دوره ستاد فرماندهى در امريكا، در سال ١٣٣٩ به رياست ستاد گارد و در سال ١٣٤١ به فرماندهى لشكر يك گارد رسيد و در همين سمت بود كه به عنوان فرماندار نظامى تهران به قتل عام قيامكنندگان ١٥ خرداد ١٣٤٢ دست زد. او در سال ١٣٤٨ فرماندهى ژاندارمرى كشور و در سال ١٣٥١ فرماندهى نيروى زمينى ارتش را عهدهدار بود. اويسى در جريان انقلاب اسلامى بار ديگر به سمت فرماندار نظامى تهران قرار گرفت و به علت موقعيتش در رأس نيروى زمينى فرماندارى نظامى ساير شهرها را نيز تحت كنترل داشت. او در ديماه ١٣٥٧ به بهانه معالجه از ايران خارج شد و تقاضاى بازنشستگى نمود. اويسى از زمره نخستين افسران عاليرتبه متوارى رژيم پهلوى بود كه با سرمايه سرويسهاى اطلاعاتى غرب فعاليت تروريستى عليه نظام نوپاى جمهورى اسلامى را از خاك عراق و تركيه آغاز كرد، او در تاريخ ١٨/ ١١/ ١٣٦٢ توسط افراد ناشناسى در پاريس به قتل رسيد. اسناد موجود، موارد متعددى فساد مالى و اخلاقى غلامعلى اويسى، همسرش و پسرش( محمدرضا) را نشان مىدهد. در سند مورخ ١٣/ ٣/ ١٣٤٠ سازمان ضد اطلاعات ستاد ارتش چنين آمده است:« اطلاعيه واصله حاكى است كه ساعت ٣٠/ ١١ صبح روز سه شنبه ٩/ ٣/ ١٣٤٠ سى نفر از اهالى يكى از دهات قم به اداره روزنامه اطلاعات مراجعه و با متصدى روزنامه مذكور كه از طرف هيئت تحريريه مأموريت داشت مصاحبه نموده و اظهار مىدارند كه ما اهالى ده اطراف قم و از رعاياى سرتيپ اويسى هستيم. ما از دست اين افسر ارتش به تنگ آمدهايم. ما را تنبيه بدنى كرده و اظهار مىنمايد كه من نماينده شاه هستم و با شاه به گردش مىروم و با شاه آمدورفت دارم. اگر شما حرف من را گوش ندهيد شما را با قدرتى كه دارم از بين خواهم برد ...
- ظهور و سقوط سلطنت پهلوى، جلد ٢، نشر اطلاعات، ص ٤٤٥ و ٤٤٦.
- اسناد ساواك، پروندههاى انفرادى.