حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٦١ - موضوع سخنرانى گلپايگانى
شماره: ٢٥٨١/ ٢١ تاريخ: ١١/ ٦/ ٤٨
موضوع: سخنرانى گلپايگانى
ساعت ٧ بعد از ظهر روز ٦/ ٦/ ٤٨ در منزل گلپايگانى شيخ مهدى باستانى اظهار نمود كه تقريبا سه هزار نسخه از اعلاميه آقا را به تهران فرستادم و خودم هم رفتم و اعلاميهها را در تهران توزيع نمودم و مقدارى هم به كاشان و اصفهان فرستادم شيخ محمد[١] گلزارى اظهار نمود كه آقاى حاج آقا مهدى گلپايگانى اعلاميهها را به تمام ايران فرستاد در اين وقت سيد فضلاله طباطبائى مدير چاپخانه علميه آمد و اظهار داشت كه در سازمان امنيت مرا اذيت نكردند ولى شاگردم را خيلى اذيت كردند در صورتى كه براى چاپ اعلاميه از اداره فرهنگ اجازه گرفته بوديم بعد شيخ باستانى گفت كه در ابتداى امر قرار بود آقاى مرتضى برقعى واعظ در مدرسه فيضيه سخنرانى كند لكن وقتى كه در روزنامه اطلاعات آقاى مهدوى نوشته بود آيتاله به پيروى از منويات شاهنشاه آريامهر اعلاميه داده آقا تصميم گرفتند شخصا منبر رفته و راجع به شيخ مهدوى مطالبى را بگويد. نظريه منبع: نظرى ندارد. نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد موزعين اعلاميه در قم و شهرستانها افراد فوقالذكر مىباشند كه با همكارى ايادى خود در قم و به وسيله طلاب شهرستانى در شهرستانها اعلاميه را توزيع نمودهاند. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش منبع صحيح و ضمن تأييد نظريه رهبر عمليات اضافه مىنمايد كه افراد ديگرى در توزيع اعلاميه شركت داشته كه هويت آنان متعاقبا به عرض خواهد رسيد ضمنا مفاد اين گزارش تنها سندى است كه ساواك قصد اذيت كسى را برخلاف ادعاهاى گلپايگانى نداشته است. رئيس ساواك- نظرى نيست. بايگانى شود- اوانى آقاى اوانى- گزارش عرضى تهيه شود ١٨/ ٦
نمايش تصوير
[١] اصل: حسين