حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٦١ - موضوع حاج سيد سجاد علوى
رونوشت گزارش خبر شماره ٣٥٥٧/ گ ١٠- ٦/ ٥/ ٤٨ و ٣٠٤٥/ ه- ٦/ ٥/ ٤٨
موضوع: حاج سيد سجاد علوى
پيرو ٣٥٤٩/ گ ١٠- ٥/ ٥/ ٤٨
ساعت ٢٠٠٠ روز ٤/ ٥/ ٤٨ در مسجد جامع گرگان آقاى سيد حسين حسينى شاهرودى كه اصالتا شاهرودى مىباشد و فعلًا طلبه قم مىباشد با آقاى محمدحسن مقدسزاده ترشيزى يكى از روحانيون گرگان تماس حاصل نموده و جوياى آقاى سيدسجاد علوى[١] و سيد محمدرضا ميبدى گرديد و آقاى مقدسزاده به او گفت آقاى حاج سيد سجاد علوى اخيرا با كاروان جان نثاران حسينى به مشهد عزيمت نموده است و در جواب آقاى مقدسزاده آقاى حسينى شاهرودى اظهار داشت بله آقايان اكثرا به مشهد رفتهاند و از قم هم آقايان گلپايگانى. شريعتمدارى. آملى. نجفى مرعشى به مشهد رفتهاند و گمان مىكنم براى اجتماع و مذاكره رفته باشند.
نظريه منبع: صحت خبر مورد تأييد است.
نظريه رهبر عمليات: نظريه منبع مورد تأييد است و مراقبت از نامبردگان فوق در مشهد ضرورى به نظر مىرسد.
نظريه رئيس ساواك: نظريه رهبر عمليات مورد تأييد است.
در پرونده گلپايگانى بايگانى شود ٢٨/ ٥
اصل در ١٤٨٢٩ مىباشد.
نمايش تصوير
[١] حجتالاسلام والمسلمين آيتاللّه آقاى حاج سيد سجاد علوى گرگانى، در سال ١٣٣٢ قمرى در قريه( النگ) از قراء كردكوه گرگان متولد شده و از سن هفت سالگى شروع به تحصيل مقدمات و قرائت قرآن نموده و در سن پانزده سالگى والدين خود را در مدت يك هفته از دست داده و در تحت نظر حجتالاسلام مرحوم ملامحمد هاشم كردكوهى ادامه به تحصيل داده تا سال ١٣٤٥ قمرى كه به مشهد مقدس رضوى عزيمت و حدود سه سال در آن سامان از مرحوم فاضل بسطامى و اديب بزرگ نيشابورى( ميرزا عبدالجواد) و آيتاللّه حاج شيخ هاشم و سيد بحرالعلوم و مقدارى مرحوم آيتاللّه آقا ميرزا مهدى غروى اصفهانى استفاده و تكميل ادبيات سطوح عالى را نموده. و در سال ١٣٤٧ ق مهاجرت به قم و مكاسب و رسائل و كفايه را در خدمت مرحوم آيتاللّه آقا ميرزا محمد همدانى به پايان رسانيده و طهارت شيخ را هم از مرحوم آيتاللّه آقا ميرزا محمد فيض قمى فراگرفته و فقه و اصول را از مرحوم آيتاللّه العظمى حائرى يزدى و درس اصول آيتاللّه حاج شيخ محمد على حائرى قمى استفاده نموده و در سال ١٣٥٣ قمرى با توصيه مرحوم آيتاللّه حائرى( مؤسس حوزه) مهاجرت به نجف و از محضر مرحوم آيتاللّه العظمى اصفهانى و آيتاللّه محقق آقا ضياءالدين عراقى استفاده و هم تدريس سطوح عالى و وسطى نموده تا برحسب تقاضاى اهالى استرآباد و بالخصوص اهل وطن خود و امريه مرحوم آيتاللّه اصفهانى مراجعت به ايران و چندى در گرگان و زادگاه خود اقامت و در سال ١٣٦٦ ق به قصد توطن به قم عزيمت و در حوزه علميه به تدريس مكاسب و كفايه پرداخته و بعد از چند ماه به اصرار اهالى گرگان و امريه مرحوم آيتاللّه العظمى بروجردى به گرگان برگشته و در مسجد جامع به اقامه جماعت و تدريس و خدمات دينى اشتغال ورزيد. ر. ك: محمد شريف رازى، گنجينه دانشمندان، ج ششم، ص ٤١٣ و ٤١٤