حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٥٣ - موضوع مدارس فيضيه و دارالشفاء قم
رونوشت گزارش خبر شماره ١٤٥٦/ ٢١- ٢٢/ ٣/ ٤٨ منبع ٢٣٩٤
موضوع: مدارس فيضيه و دارالشفاء قم
ساعت ٩ صبح روز ٢٠/ ٣/ ٤٨ طلبهاى به نام موسوى كه از مريدان آيتاله شريعتمدارى مىباشد اظهار داشت اخيرا اختلاف شديدى بين آقايان احمد غروى و شيخ على طاهرى معروف به شيخ على لر متوليان مدارس فيضيه و دارالشفاء قم بروز نموده است و هر يك از آنان سعى دارند به طور مستقل اداره امور مدارس فوق را به عهده گرفته و موقعيت طرف مقابل را تضعيف نمايند و چون احمد غروى از طرف گلپايگانى و شيخ على طاهرى از ناحيه شريعتمدارى به سمت متولى انتخاب شدهاند لذا احمد غروى فقط دستورات گلپايگانى را اجرا مىنمايد و شيخ على طاهرى نيز اعتنائى به گلپايگانى ندارد و به همين جهت دو نفر مراجع فوق از نمايندگان خود حمايت كرده و دامنه اختلافات بالا گرفته و حتى به خود آنان نيز سرايت كرده و در نتيجه فعلًا مدارس مذكور فاقد متولى مىباشد و طلابى كه قصد گرفتن منزل در مدارس فيضيه و دارالشفا را دارند در بلاتكليفى بسر مىبرند.
نظريه منبع: با توجه به اينكه مدارس فيضيه و دارالشفاء متعلق به آستانه است و در زمان آيتاله بروجردى از آن جدا شد و به نظر مىرسد جنبه قانونى نداشته لذا اصلح است در صورت امكان آقاى اقبال توليت آستانه قم از موضوع بروز اختلاف مابين متوليان استفاده نموده و به عنوان تعمير مدارس را در اختيار گرفته و يك نفر از روحانيون مورد اعتماد نظير آقاى علمى را كه در زمان بروجردى مدتها متولى فيضيه بوده به سرپرستى مدارس موردنظر تعيين نمايند.
نمايش تصوير