حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٨٢ - درباره روحانيان
درباره: روحانيان
بخش فارسى راديو بغداد ساعت ٣٠/ ١٢ روز ١٨/ ٦/ ٤٨ اين راديو ضمن گفتارى درباره نهضت روحانيت در ايران گفت:
آرى در همين ايام كه شعلههاى كينه و انتقام غاصبين حرم شريف مسلمين و مقدسات اديان آسمانى از مسجدالاقصى- جايگاه معراج حضرت پيامبر گرامى اسلام (ص) به آسمان زبانه مىكشد سران رژيم ايران اشك تمساح مىريزند و به خيال خودشان بهرهبردارى سياسى و اجتماعى مىنمايند.
در همين ايام مدرسه فيضيه قم را كه به دعوت آيتاله العظمى آقاى گلپايگانى قرار بود مردم در آنجا مجتمع شوند به محاصره پليس در مىآورند تا مسلمانها در يك جا جمع نشوند و ابراز همدردى و تأثر دسته جمعى نكنند زيرا ممكن است موجبات رنجش خاطر همكيشان يهودى براى رژيم فراهم شود. راستى با اين همه افكار مسخره و مضحك چه مقصودى دارند. بنا به فرمايشات حضرت آيتاله العظمى گلپايگانى كه با تمام ناراحتى و تأثر در اجتماعى از طلاب حوزه علميه قم فرمودند كسانى كه در ايران از رفتار حكومت عراق نسبت به علماء ابراز تنفر مىنمايند خود به مراتب جسارتآميزتر و وقيحتر با روحانيت معامله مىكنند.
كسانى كه مدعيند به مقدسات اسلامى اهانت مىشود خود اقداماتى مىكنند كه در هيچ يك از شهرهاى مذهبى و هيچ يك از اعتاب مقدسه به وجود نيامده آيا در هيچ يك از اعتاب مقدسه مثل قم در ايران سينما تأسيس شده كه شما در قم تأسيس مىكنيد و به اعتراض هيچ يك از مراجع و رهبران مذهبى توجه نمىنمائيد؟ بلى شنونده عزيز اين است ماهيت رژيم ظالم و رياكارى كه دم از اسلام و مسلمانى مىزند. متأسفانه در دوران رژيم موجود غير از برنامههاى پليسى و جنائى و منافى با اخلاق و عفت عمومى برنامهاى وجود ندارد تا يك روحانى دلسوز و مترقى اجازه افتتاح محلى را به نام سينما بدهد.
نمايش تصوير