حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٩١ - موضوع اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
از: ٢١ تاريخ: ١٢/ ٨/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٣٤٢٧/ ٢١
موضوع: اظهارات گلپايگانى و سيدمهدى
غروب شنبه ٦/ ٨/ ٤٨ آيتاله گلپايگانى در منزل خود با شخص ناشناسى كه عازم كربلا بوده ملاقات و گلپايگانى مقدارى پول به وى مىدهد و ناشناس اظهار مىكند كم است گلپايگانى مىگويد اسب پيشكشى را نبايد دندانش را شمرد و اضافه كرد كه من صدمه روحى زياد دارم دعا كنيد و شما كه به زيارت ائمه مىرويد به ائمه و امامان بگوئيد شما يك مقدار توجهى به قم بكنيد مىخواهند قم را عوض كنند شخص ناشناس در پاسخ مىگويد نجف خيلى از ايران بدتر است. چه خوبست ائمه اول توجهى به عراق و كربلا و نجف بكنند بعد به ايران ناشناس اضافه كرد آقايان تهرانى از حُسن رفتارى شما راضى هستند مخصوصا آقاى نورى كه خيلى از شما تعريف مىكند بعد از اينكه ناشناس منزل گلپايگانى را ترك نمود علمالهدى آمد و گفت من تصميم دارم بروم به ساوه زيرا مردم ساوه به من خيلى علاقه دارند و بيست و هفتم ماه مىروم و به شما تلگراف مىزنم گلپايگانى مىگويد تلگراف ما را سازمان مىبيند و فعلًا وضع ما معلوم نيست نامه و تلگراف صلاح نيست بفرستيد گلپايگانى افزود آستانه مبلغ پنجاه تومان كه ماهيانه به چهار نفر از خدام مىداد قطع كرده و علمالهدى گفت بهتر شد و گلپايگانى افزود تمام پولى كه به نام خمينى و شريعتمدارى براى مدرسه فيضيه جمع شده هفتاد و دو هزار تومان بود و من بيش از سيصد و پنجاه هزار تومان تاكنون خرج مدرسه فيضيه كردم و با اينكه پول به نام خمينى و شريعتمدارى بود ولى خدا طورى كرد كه اصلًا نام آنها در كار نيامد و به نام من تمام شد زيرا پس از پس گرفتن [مدرسه فيضيه را] از دولت هر چه خرج بود من كردم و مردم عوام فشار آورده بودند
نمايش تصوير