حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٣٧ - موضوع گلپايگانى
تلگراف كردند اما چون در تمام اين تلگرافها به دولت عراق بدگوئى مىشد من صلاح ندانستم كه تلگراف كنم و به دولت عراق بد بگويم خصوصا اينكه راديو عراق گفته بود علماء يهودپرست تلگراف مىكنند. ليكن چون ديدم كه همه تلگراف كردهاند و ممكن است كه آقاى حكيم بگويد فلانى با من بد است لذا از فرصت استفاده كرده و همين كه روزنامههاى ايران نوشتند كه آقاى حكيم به شدت مريض است تلگراف كردم و جواب آنهم آمده وى افزود كه تلگرافهايى كه آقايان كردند در روزنامهها نوشتند و عنوان هم به آنها دادند ولى تلگراف ما را چون كه جنبه احوالپرسى داشت ننوشتند و افزود كه در اين تلگرافها به شريعتمدارى هم توهين شد زيرا آن زنه در مجلس اسم برد و در جلو صحن هم اين وكيله اسم شريعتمدارى را برد و گفت اول مرجعى كه در اروندرود از ما پشتيبانى كرد شريعتمدارى بود.
گلپايگانى گفت همين اسم بردنها توهين است اينها نمىخواهند روحانيت بزرگ شود. در اين موقع يثربى خداحافظى كرد و رفت.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحيح است. مدرس
نظريه امنيت داخلى: زينالعابدين يثربى جنب منزل گلپايگانى سكونت دارد و مخاطب گلپايگانى يكى از فرزندان وى بوده كه به عراق و قطر رفته و مراجعت كرده. به طوركلى گلپايگانى اين اواخر خيلى ناراحت است و با ورود نمايندگان روحانيون تهران و مذاكرات تا به حال هيچ تصميمى نگرفته زيرا او در چنين مواردى با آيتاله خوانسارى تشريك مساعى مىنمايد. به نظر مىرسد براى نامبرده با چنين افكارى بايد وسيله تضعيف او را فراهم نمود به هر وسيلهاى كه ممكن است. از جمله قطع نفوذ وى در شهرستانها و آباديهاى اطراف و جلوگيرى از پرداخت شهريه او در محلهايى كه شهريه مىدهد از جمله مدرسه برهان شهررى كه بنا به اظهار خودش ماهيانه ٦٤٠ تومان در آنجا شهريه مىپردازد. روحانى
رئيس ساواك قسمت اخير نظريه امنيت داخلى مورد تأييد است.
١- بهرهبردارى شود. تضعيف گلپايگانى كاملًا منطقى است ولى نه از راه قطع شهريه چه در اين صورت موضوع را پيراهن عثمان خواهند نمود.
٢- قسمتهاى قابل توجه گزارش خبرى فوق را انتخاب و به راديو اهواز بدهيد. ١٧/ ٥
دقت نمائيد ديگر تأخير نشود و نظير آن [ناخوانا] گردد. ٢٥/ ٥
٣١٦- مسئول تأخير بيشتر از يك ماه را [ناخوانا] اقدام روى اين گزارش تعيين و به اينجانب معرفى گردد.