حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٠٠ - موضوع اظهارات آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٣١/ ٢/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ١١٨٤/ ٢١
موضوع: اظهارات آيتاله گلپايگانى
ساعت ١٧ روز ٣٠/ ٢/ ٤٨ آيتاله گلپايگانى در منزل خود ضمن ملاقات با يكى از دوستان خود اظهار نمود اخيرا تلگرافاتى از تهران و عراق براى من رسيده كه بين عراق و ايران وساطت نموده و دولتين را آشتى دهم و شنيدهام براى بعضى از علماء هم چنين تلگرافاتى رسيده شخص ملاقاتكننده از گلپايگانى سئوال نمود جنابعالى در اين مورد چه نظرى داريد و آيا در اين چند روزه تلگرافاتى نمودهايد يا اقداماتى كردهايد گلپايگانى پاسخ داد تكليف شرعى من نيست اقدامى بكنم و لزومى هم نمىبينم كه اقدامى انجام دهم شخص مخاطب جواب داد چون عدهاى از برادران دينى ما در ناراحتى هستند و شما اگر اقدامى نكنيد ممكن است خداى نخواسته وجهه شما كم شود گلپايگانى پاسخ داد چنانچه از طرف اعليحضرت و يا رئيسالوزراء شخصى بيايد و براى من در اين مورد پيغامى بياورد آن وقت تكليف من از نظر شرعى روشن است و تلگرافات و اقدامات لازم را خواهم نمود نامبرده اضافه نمود كه ديروز يك مقامى با من ملاقات نمود و گفت شما اقداماتى بكنيد ولى جواب دادم وظيفه شرعى[١] من نيست و تكليفى ندارم از وى سئوال شد آن مقام چه شخصى بود آيتاله جواب داد معذورم و اضافه نمود كه من در سياست وارد نيستم اگر آقايان ديگر اقداماتى نمودهاند معلول آشنائى آنها به سياست است و از شخص ملاقات كننده خواست هر كس از شما پرسيد كه آيا گلپايگانى تلگرافاتى نموده است يا خير به او جواب دهيد آقا گفتهاند من تكليف شرعى ندارم.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نمايش تصوير
[١] همانطور كه در اسناد قبل و نيز اسناد بعد از اين در خصوص اختلافات بين رژيم ايران و عراق آمده است. رژيم ايران درصدد بود از وضع به وجود آمده در عراق و ظلم و هتك حرمت كه به علما و حوزه علميه نجف اشرف توسط حزب بعث وارد شده است بهرهبردارى سياسى نمايد، لذا ساواك سعى كرد از عواطف جريحهدار شده علماء( به واسطه پيشآمدهاى عراق) استفاده كند، از رهگذر ارسال تلگراف از سوى علماء و مراجع تقليد ايران عليه اقدام بعثيان اينگونه وانمود كند كه علماى ايران با او هستند، تا به اين وسيله زمينههاى دشمنى دولت بعثى عراق را عليه حوزه علميه نجف و علماء و خاصّه حضرت آيتاللّه العظمى امام خمينى تشديد نمايد.
همانگونه كه در اسناد متعدد پرونده انفرادى آيتاله گلپايگانى در اسناد ساواك آمدهاست. عوامل رژيم و بويژه ساواك، با اجراى شگردهاى مختلف تلاش مىكردند، مطابق ميل و سياست خود، اعلاميهيى را آيتاله گلپايگانى عليه بعثيان و در تمجيد از موضعگيريهاى رژيم ايران بنويسند. معظمله با اينكه از اقدامات ظالمانه بعثيان در خروج ايرانيان از عراق فوقالعاده نگران بودند، معالوصف اصلح دانستند چنان اعلاميهيى در آن مقطع زمانى از سوى ايشان صادر نگردد. اين موضعگيرى منفى آيتاله گلپايگانى خشم ساواك را عليه ايشان تشديد كرد، همانطور كه در پاراگراف آخر سند ٤٨/ ٢/ ٢٤ آمدهاست« ساواك به عوامل خود دستور جعل و اشاعه شايعات عليه آن عالم ربانى را صادر مىنمايد».