حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٣١ - موضوع تهيه طومار
رونوشت گزارش خبر شماره ٥٦٢٢/ ٨ ه- ١٧/ ٣/ ٤٨
موضوع: تهيه طومار
پيرو شماره ٥٦١٣/ ٨ ه- ٢١/ ٣/ ٤٨
عصر روز ١٦/ ٣/ ٤٨ كه ختم مجلس روضهخوانى در تكيه همت اول خيابان ناصريه بوده طومارى از پارچه سفيد كه شرح روى آن با خط درشت (محضر مقدس بندگان آيتاله العظمى جناب آقاى حاج سيد محمدرضا گلپايگانى دامت بركاته- محترما به عرض مىرساند چون جناب ثقهالاسلام حجتالاسلام آقاى شيخ محمدعلى موحدى[١] ايدهاله تعالى عازم اقامت تهران شدهاند و از طرفى در كرمان از هر جهت به وجود ايشان احتياج است از حضرت مستطاب عالى تقاضا داريم امر و حكم فرمايند كه ايشان فسخ عزيمت نموده و از كرمان حركت ننمايند) نوشته و به ديوار تكيه آويخته بودند آقاى شيخ عباس شيخالرئيسى بالاى منبر به مردم تذكر داده كه امضاء كردن طومار را فراموش ننمايند. لذا طومار مورد بحث كه تعدادى امضاء روى آن شده است وسيله شهربانى از شخصى به نام غلامرضا ابدانى كه گويا استوار بازنشسته است اخذ گرديده كه به ضميمه تقديم است.
نظريه رهبر عمليات:
١- به طورى كه قبلًا به استحضار رسيده شيخ محمدعلى موحدى مدتى است به تهران مسافرت كرده و در نظر دارد كه نزد برادر خود محمدمهدى موحدى بماند و هنگامى كه جهت خداحافظى و بردن لوازم زندگى خود به كرمان مراجعت كرده اهالى خيابان ناصريه (محل سكونت موحدى) مبادرت به تهيه طومار مزبور كردهاند.
٢- به شهربانى استان نوشته شد كه چنانچه منبعد افرادى در صدد تهيه اين قبيل طومار و
نمايش تصوير
[١] حجتالاسلام والمسلمين محمدعلى موحدى كرمانى از مبارزين نهضت امام خمينى( ره) به شمار مىرود. آقاى موحدى در سال ١٣١٠ ه ش در كرمان به دنيا آمد و پس از تحصيلات ابتدائى در حوزه علميه كرمان دروس مقدماتى و سطح را آموخته و به شهر مقدس قم مهاجرت نمود. مكاسب و كفايه را در نزد اساتيد حوزه علميه قم آموخت و سپس عازم نجف اشرف گرديد و دو سال در حوزه علميه نجف به درس مراجع و اساتيد حاضر مىشود و بعد از آن به قم مراجعت و از درس خارج امام خمينى و مرحوم آيتاللّه بروجردى بهرهمند گريد. حجتالاسلام موحدى كرمانى همزمان با تحصيل در مبارزات نيز فعالانه شركت مىكرد و با آغاز نهضت اسلامى به رهبرى امام خمينى( ره) از سال ٤١ يكى از روحانيون سرشناس مبارز به شمار مىآمد. ايشان در سال ٤٧ به دعوت شهيد دكتر باهنر به تهران مهاجرت و در مسجد مسلمابن عقيل به فعاليتهاى دينى و فرهنگى و ارشاد عناصر انقلابى پرداخت و در اين رابطه بارها از طرف ساواك مورد اذيت و آزار، دستگير و ممنوعالمنبر گرديد. ايشان در سالهاى ٥٦ و ٥٧ به عنوان نماينده روحانيون شرق تهران در شوراى مركزى روحانيت تهران انتخاب شد و در ايجاد حزب جمهورى اسلامى شركت داشت و در اولين كنگره حزب به عضويت شوراى مركزى و شوراى داورى انتخاب شد. پس از پيروزى انقلاب اسلامى ايشان مسئوليتهاى مختلفى از جمله: امامت جمعه و نمايندگى امام در باختران، نمايندگى در مجلس خبرگان، نمايندگى در مجلس شوراى اسلامى از سوى مردم كرمان و رياست كميسيون امور داخلى مجلس را بر عهده داشتند.( روزنامه جمهورى اسلامى، ٢٢ فروردين، ١٣٦٣).