حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٠٠ - موضوع گلپايگانى
آقاى محلاتى كارش درست نشده سوم اينكه تيمسار مقدم مطالبى به من گفته بودند كه به آقاى گلپايگانى بگويم گفتم راجع به سينما و ديگر چيزها.
مصباحى افزود و پشت تلفن به جانشين مقدم گفتم كه آقاى گلپايگانى گله دارند از شما و ايشان گفت ما هم از ايشان گله داريم من گفتم رفتار ساواك قم طورى است كه حاضر نمىشود كسى با ايشان حرف بزند ايشان گفت ما خودمان اطلاع داريم و مىدانيم.
مصباحى در دنباله بيانات خود خطاب به گلپايگانى گفت تيمسار هاشمى[١] سابقا رئيس ساواك شيراز بود و فعلًا تهران است و من با او آشنا هستم لذا شب تلفن كردم منزلش و گفتم مىخواهم با تيمسار مقدم تماس بگيرم ايشان هم گفت تيمسار تهران نيستند.
گلپايگانى گفت شما مىدانيد سينما طليعه كشف حجاب و بىدينى است مصباحى گفت منزل فلسفى رفتم گفت مثل اينكه مطالبى كه شما مىگوئيد با مطالب آقاى گلپايگانى فرق دارد. گلپايگانى گفت نه اصلًا من پيغام ندادم و اضافه كرد كه تلفن ما كنترل است والا مىخواستم بگويم كه اگر بتواند نزد شاه برود خوبست و ما حاضريم ولى فلسفى را راه نمىدهند و نمىگذارند نزد شاه برود زيرا از وقتى كه فلسفى نسبت به بهائيها تندى كرد و مقدارى هم از قرار به شاه تندى كرد مدتى ممنوعالمنبر بود و ديگر نگذاشتند خدمت شاه برود.
مصباحى افزود من در تهران منزل آقا شيخ عباسعلى اسلامى بودم ناصر مكارم و خسروشاهى و چند نفر ديگر هم بودند و صحبت از همين حرفها بود گلپايگانى گفت اگر نفس ما به شاه برسد شاه گوش مىدهد و وقتى كه ما مصلحت خودش را در نظر بگيريم گوش مىدهد و فعلًا لايحهاى قرار بود برود مجلس و متعه را تحريم كنند من
نمايش تصوير
[١] تيمسار هاشمى فرزند جواد در سال ١٢٩٨ ه ش در خوى متولد شد.
نامبرده پس از طى دبيرستان نظام وارد دانشكده افسرى شد و در سال ١٣٢٠ فارغالتحصيل و به خدمت ارتش در آمد. وى در سال ١٣٤١ با درجه سرهنگى از ارتش به ساواك منتقل گرديد. در مهرماه سال ١٣٢١ به سمت مدير كل ساواك خراسان منصوب گرديده و مدتى هم مدير كل ساواك فارس بوده و سپس به سمت مدير كل اداره هشتم رسيده است. هاشمى در طول خدمت در ساواك با دفتر نمايندگى اسرائيل در ايران همكارى نزديك و صميمانهاى داشته چنانچه رئيس دفتر در زمان خروج از ايران از همكارى صميمانه ١٥ ساله وى ابراز تشكر نموده است. ضمنا به دريافت نشانهاى درجه ٢ لياقت، تاجگذارى، سوم همايون، درجه ٢ اصلاحات ارضى و درجه اول سپاس نيز مفتخر گرديده است.!
هاشمى در مهر ماه ١٣٥٧ بازنشسته گرديده و متعاقب آن درخواست مرخصى و عزيمت به اروپا را داشته است.
- اسناد ساواك، پروندههاى انفرادى.