حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٤٣٨ - موضوع شنود پايگاه در تاريخ ٦/ ٦/ ٤٨ از منزل آيتاله گلپايگانى
از: ٢١ تاريخ: ٧/ ٦/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٢٥٧٠/ ٢١
موضوع: شنود پايگاه در تاريخ ٦/ ٦/ ٤٨ از منزل آيتاله گلپايگانى
آقا جعفر پسر خوانسارى: در گلپايگان بودم روزنامه را ديدم خيلى از حركت زشت اينها ناراحت شدم.
آيتاله: اين همان است كه آن دفعه هم تلگراف براى آقاى شريعتمدارى كرد اين خود سازمان بوده است.
آقا جعفر: هنوز نسبت به سخنرانى عكسالعملى نشان ندادهاند؟
آيتاله: مىگويند نرويد منبر به عنوان التماسى نه به عنوان تعقيبى مثلًا مىگويند شما نرويد كس ديگر برود ولى از اينجا كسى نيامده است و ما گفتهايم ما قرار نبود فردا صحبت كنيم ولى حالا كه اينها نوشتند ما فردا مىخواهيم يك قدرى از منويات بگوئيم كه منويات چه چيزهايى است، رابطهاى با سازمان اينجا نداريم ولى از تهران بعضيها مىآيند و التماس مىكنند صحبت نكنيد ولى ما اطمينان نداريم كه بگذارند فردا صحبت كنيم حالا بايد اطمينان پيدا كنيم. اين مسلم است كه فردا كسانى را درب مدرسه مىگذارند.
آقا جعفر: اگر اين طور باشد از دو جهت خارج نيست يا مردم مىترسند نمىآيند درب مدرسه يا اگر بيايند احتمال ناراحتى هست.
آيتاله گلپايگانى: اگر ما احتمال بدهيم ايجاد ناراحتى بشود نمىرويم. عمده مطلب اين است كه نمىتوانيم كه بگوئيم منصرف شدهايم و حالا رفتهاند تهران جواب بياورند و اينها مسلم است با اسرائيل رابطه دارند. من آن روز كه منبر رفتم خيلى چيزها را يادم رفت به علت اينكه عصبانى بودم در عوض خيلى چيزها را نمىخواستم بگويم گفتم و حالا ديگر رسميت پيدا كرده است.
نمايش تصوير