حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٨٦ - درباره اظهارات آيتاله گلپايگانى
افتتاح سينما جلوگيرى مىكند ابراز خرسندى نموده است.
سيدمهدى گلپايگانى اظهار داشت سينما به حسب ظاهرى به نام بشارتى است ولى هفت ميليون ريال پول به او دادهاند و براى خود دولت است و افزوده ما حاضريم سينما را بخريم. مصباحى در پاسخ او گفت تيمسار مقدم مىگويد تأسيس سينما مهم نيست و اين جبر زمان است.
آيتاله گلپايگانى از مصباحى پرسيد به عقيده او چه كارى بايد بكند زيرا اين كار از تبعيد خمينى بدتر است چون تبعيد خمينى براى دين افتخار بود و افزود اگر از طرف دولت سختگيرى هم بشود بايد اقدامى بكند.
مجدالدين مصباحى گلپايگانى را تشويق به انجام اقداماتى در اين مورد نموده است سپس آيتاله گلپايگانى از مصباحى نحوه مذاكره تيمسار مقدم را سئوال كرد وى جواب داد تيمسار قدرى تند و مقدارى هم با ملايمت صحبت كرد ضمنا اظهار داشت شاه به اين خوبى كه طرفدار دين است چرا موقعى كه به شيراز آمد به استقبال او نرفتيد مصباحى به تيمسار گفته است مگر كسى كه به استقبال شاه نرفت جزو مخالفين است؟ گلپايگانى گفت با اين وضع معلوم مىشود نوار سخنرانى او را نزد شاه بردهاند ولى او (گلپايگانى) در اين سخنرانى به شاه توهين نكرده بلكه به سازمان امنيت و دولت اهانت نموده و در پاسخ سيدمهدى كه اظهار داشت بالاخره شما به شاه توهين كرديد گفت منظورش شاه نبوده فقط گفته است مأمورين جريانات را به عرض شاه نمىرسانند تا دستور جلوگيرى بدهد.
آيتاله گلپايگانى در خاتمه ضمن انتقاداتى از اقدامات مأمورين. از مصباحى خواسته است با فلسفى واعظ مذاكره
نمايش تصوير