حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٣٢٢ - گزارش خبر
حاضر هستم يك كارى بشود ولى خلاصه چه كاركنم بعد روى كرد به آل طه و صافى و گفت شما اگر جاى من بوديد چه كار مىكرديد بعد گلپايگانى گفت من نامههايى كه قبلًا به شاه مىنوشتم موجود است ولى فعلًا وضع طورى است كه نمىتوانم از آن حرفها به شاه بنويسم بعد افزود من در نامههاى خود تندى مىكردم ولى ديگر نمىشود صافى گفت چرا مىشود گلپايگانى گفت نه ديگر نمىشود. ما ديگر نمىتوانيم به آنها بگوئيم چرا شما با فلان دولت رابطه داريد. چكار كنم. گلپايگانى گفت وضع فعلى عراق مثل زمان كاشانى و مصدق شده است. بعد آل طه گفت يثربى از عراق آمده و ميگويد جوانهاى عراق مىگويند حكيم جاسوس است و خلاصه به علماء بدبين هستند. گلپايگانى گفت تبليغ دولتيهاى عراق حكيم را خراب كرده است. بعد آل طه شروع كرد به تكذيب از حوزه نجف و آيتاله حكيم و گفت حوزه نجف نتوانسته است خودش را معرفى كند و به دنيا بگويد ما چه هستيم. گلپايگانى گفت دولتيهاى عراق نمىگذارند بعد آل طه گفت تقصير با خود حكيم و حوزه نجف هم هست صافى به آل طه گفت حالا وقت اين حرفها نيست ما نبايد خودمان از اوضاع روحانيت انتقاد كنيم و مردم را بدبين كنيم. گلپايگانى گفت هر چه هست تبليغات است مصدق را تبليغات معرفى كرد و در اثر همان تبليغات مردم بود كه به او علاقه پيدا كرده بودند بعد سيد محمد آل طه گفت اتفاقا مصدق آدم خوبى هم بود بعد دو مرتبه آل طه وضع عراق هم مانند سابق ايران شده مىخواهند حكيم را مثل كاشانى بكنند بعد گلپايگانى گفت من يك خوف ديگر دارم و آن اين است كه آخوندها نمىگذارند كمونيست رشد كند لذا ممكن است روسها بخواهند آخوندها را تضعيف كنند.
بعد گلپايگانى گفت اين بعثيها اين قدر با يهود بد نيستند صافى گفت اين بعثيها از يهود بدتر هستند. صافى
نمايش تصوير