حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٩٨ - درباره رئيس آموزش و پرورش شهرستان قم
شماره: ١١٤٨/ ٢١ تاريخ: ٣٠/ ٢/ ٤٨
از: ساواك قم
به: مديريت كل اداره سوم ٣٢٢
درباره: رئيس آموزش و پرورش شهرستان قم
عطف به شماره ٣٦١/ ٣٢٢- ٢١/ ٢/ ٤٨
به استحضار مىرساند كه ايجاد دانشسراى شبانهروزى در قم از نظر مقامات وزارت آموزش و پرورش و رئيس آموزش و پرورش ضرورت قطعى داشته كه دختران بومى قم در آن محل به تحصيل مشغول كه پس از فراغ از تحصيل و احراز شغل آموزگارى در خود قم بمانند تا مشكل كمبود آموزگار در اين شهرستان حل گردد براى به ثمر رساندن اين هدف مبلغ سى هزار ريال (علاوه بر ساير اعتبارات مربوط به دانشسرا) بابت اجاره محل به فرهنگ قم داده شد ولى هيچ يك از مردم صاحب ملك اين شهرستان حاضر نشدند ملك خود را به شبانهروزى دخترانه اجاره دهند ناگزير در اين زمينه از طريق فرهنگ مطالعه شده كه كدام يك از ساختمانهاى دولتى فرهنگ مناسب براى شبانهروزى است. تنها ساختمان منحصر به فرد ساختمان دبستان صدوق در محله جوى شور مناسب بود لذا مبلغ سى هزار ريال فرهنگ به اداره كل تربيت معلم برگردانيده و براى دانشآموزان ابتدائى دبستان صدوق در هفتاد و چند مترى همان ساختمان دو باب منزل اجاره شده و دبستان در آن دو ساختمان داير گرديده. دو ماه بعد كثرت بارندگى در شهرستان قم آنچنان خرابى در آن ساختمان استيجارى ايجاد كرد كه علاوه بر در هم ريخته شدن ديوارها و يكى دو اطاق خطر قطعى حياتى براى محصلين متصور بود از روى اضطرار آن دو ساختمان تخليه و شاگردانش به دبستانهاى دولتى رضائى و ملى وثوق (به طور رايگان) و دولتى فروغ اعزام گرديدند كه هيچ يك از
نمايش تصوير