حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٦٨ - موضوع گلپايگانى
فرماندار گفته من تا اينجا هستم نمىگذارم فلانى ناراحت شودخوب است تلفنى به فرماندار بگوئيد كه يك حرفهايى شنيده شده البته ما مىدانيم راست است يا دروغ آيا خوب است اين كارها آيا صلاح است چرا ايجاد تنفر مىكنيد الآن كه بعضى دول نسبت به ايران بدبين هستند چرا اين كارها را ميكنيد از طرف ديگر اكنون قبل از ماه رمضان است و طلاب براى تبليغ به اطراف مىروند و اين كارها صلاح نيست انجام شود خلاصه به فرماندار بگوئيد اگر در چهارم آبان كارى انجام شود آقا ناراحت مىشود و يك كارهائى مىكند و به او بگوئيد كه آقا خيلى ناراحت است سپس افزود شايد هم دروغ باشد و مىخواهند ما را تحريك كنند به هر حال اگر ما سكوت كنيم و هيچ حرف نزنيم مىگويند اينها ترسيدند مجددا اظهار نمود خوبست تلفن كنيم به سازمان امنيت. صافى گفت صلاح نيست ممكن است بگويند به شما چه گلپايگانى گفت من به آقا محمد حسن[١] و آقا مرتضى حائرى هم گفتهام كه تلفن كنند به فرماندار تا متوجه شود كه همه ناراحت هستند بلكه بترسند بعد صحبت از تلفن چندى قبل شد گلپايگانى اظهار داشت خوبست شما بروى تهران و از آنجا تلفنى بگوئى آيا شما با ما كار داشتيد كه سازمان قم به منزل آقا گفته بود يا نه اگر كارى هست تلفنى بفرمائيد و اگر مىخواهيد بياييم خدمتتان چونكه ما چند روز بود در تهران كار داشتيم گفتم تلفنى هم به شما بكنم صافى گفت معلوم نيست اين كار صلاح باشد بايد استخاره كنيم دو مرتبه صحبت از چهارم آبان شد گلپايگانى گفت خوب است چند نفر از طلاب داغ از قبيل خزعلى را تحريك كنيم و بفرستيم نزد شريعتمدارى بگويند آقا بدانيد وضع چنين است اگر اقدام نكنيد مسامحه كردهايد و فلانى (گلپايگانى) منبر مىرود و ممكن است به شما هم حمله كند و بد و بيراه بگويد و اضافه كرد كه به هرحال بايد به فرماندار تلفن كرد و تهديد كرد و بگوئيم چطور صلاح مىدانيد مىخواهيد ما قبلًا منبر برويم يا نه صلاح
نمايش تصوير
[١] مقصود، مرحوم حجتالاسلام آقاى حاج سيد محمد حسن بروجردى، فرزند مرحوم آيتاللّه بروجردى مىباشد.