حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٣٠ - موضوع گلپايگانى
چهارشنبه آقا برود درس و بعد از درس اين مطالب را كه نوشته مىشود يا خودش يا ديگرى بخواند على صافى و لطفاله صافى مىگفتند روز سهشنبه درس را شروع كنيم بهتر است ولى مهدى قبول نكرد در اين وقت تلفن صدا كرد على صافى گوشى را برداشت و ضمن صحبت گفت فعلًا دو نفر از آقايان اينجا هستند و كار داريم گلپايگانى با ناراحتى اظهار داشت چرا اين حرف را زدى الآن سازمان مىفهمد و فورا به تهران اطلاع مىدهد مىگويند كى اينجا هست.
سيدمهدى به گلپايگانى گفت به هر حال ما بايد احساسات مردم را داغ نگاه داريم شما خودتان را ناراحت نكنيد كارى شده چكار كنيم اگر خيلى زياد هم تند برويم جلو كارهايمان را مىگيرند فعلًا بايد احساسات مردم را نگهداشت تا روز مساعد بالاخره وضع هميشه اينطور نيست و افزود ممكن است متوجه شوند كه شما مىخواهيد صحبت كنيد درب مسجد را ببندند گلپايگانى گفت خوب مىشود مثل روز فيضيه.
بعد صحبت از مدرسه حجتيه[١] شد سيدمهدى گفت من به وسيله بنىفضل[٢] به آسيد حسن حجت[٣] اطلاع دادم كه ما مرتب پول آب و برق مدرسه حجتيه را مىدهيم و چنانچه مخارج ديگرى هم داشته باشد حاضريم و آسيد حسن حجت بنى فضل را فرستاده و پيغام داده اين جريان را شريعتمدارى متوجه شده و خيلى ناراحت شده و گفته شما مدرسه را در اختيار گلپايگانى گذاشتهايد و تمام كمكهايى كه به من مىكرده قطع كرده است و ديروز با آنكه ميانه خوبى با آسيد حسن حجت ندارد به منزل وى رفته است. مهدى افزود من به بنى فضل گفتم خلاصه ما حاضريم پول آب و برق و مخارج ساختمان مدرسه حجتيه را بدهيم و اما كمكهايى كه به آسيد حسن حجت مىشود و شريعتمدارى قطع كرده فعلًا نمىدهيم زيرا ممكن است آسيد حسن دو طرفه بازى كند اگر ثابت شود كه يك طرفه است به او كمك مىكنم.
نظريه منبع: نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد. ارم
نظريه امنيت داخلى: مفاد گزارش منبع مورد تأييد است گلپايگانى بعد از افتتاح سينما در جلسه درس حاضر نشده و مصمم است به نماز هم نيايد و او مىخواهد با ادامه اين برنامه اعتراض خود را در مورد اعتراض سينما به گوش عموم برساند. اصلح است روزى كه جهت تدريس در مسجد اعظم قصد قرائت بيانيه را مىنمايد به طرق مقتضى از اقدامات وى جلوگيرى به عمل آيد همانطور كه مكرر به عرض رسيد محركين گلپايگانى
[١] مدرسه حجتيه يكى از بزرگترين و وسيعترين مدارس حوزه علميه قم است كه به دستور مرحوم آيتاللّه العظمى سيد محمد حجت كوه كمرهاى تأسيس شد. مرحوم آيتاللّه حجت در سال ١٣٦٤ قمرى( حدود سالهاى ٢٤- ٢٣ ش)« پارك» كامران ميرزا پسر ناصرالدين شاه قاجار كه جهت اقامت ايام زيارتى خود در كنار رودخانه قم در دو طبقه ساخته بود خريده و در روز ٢٠ جمادىالثانى همان سال كه مطابق سالروز ولادت حضرت زهرا سلاماللّه عليها بود كلنگ تأسيس ساختمان مدرسه را در كنار آن ساختمان بر زمين زد. اين مدرسه كه بعدها به نام بانى آن معروف به« مدرسه حجتيه» گرديد در شش قسمت مجزا، در دو طبقه بنا گرديده است و جمعا داراى ١٢٦ اطاق روشن و آفتابگير است. در قسمت مشرق مدرسه، مسجد زيبا و صحن كوچك آن كه به هزينه مرحوم حاج احمد اتفاق از تجار آذربايجان مقيم تهران بنا شده است و مقبره مرحوم آيتاللّه حجت نيز در كنار مسجد است. علاوه بر ساختمان عمومى مدرسه در سمت پائين مسجد قسمت ديگر ساختمان مدرسه در دو طبقه است كه بعد از رحلت مرحوم آيتاللّه حجت بنا گرديد. اين مدرسه داراى كتابخانهاى است كه در سال ١٣٧١ قمرى و در اواخر زندگى مرحوم حجت در گوشهاى از مدرسه حجتيه تأسيس يافته است.( يكصد سال مبارزه روحانيت مترقى، تاريخ قم، محمدحسين ناصرالشريعه).
[٢] بنىفضل در سال ١٢٩٧ ه ش در تبريز متولد شد. وى با درجه ستوان دومى در سال ١٣٢٣ كار خود را در ارتش شروع كرد و پس از طى مراحل مختلف آموزش نظامى در دانشگاه نظامى در ژاندارمرى خوزستان مشغول به كار شد و پس از طى دوره ستاد فرماندهى در سال ١٣٤٨ به عنوان رئيس ستاد ناحيه ژاندارمرى كرمانشاه منصوب شد و در سال ١٣٥٥ به عنوان رئيس ژاندارمرى اصفهان منصوب گرديد.
وى كه در كشتار مردم انقلابى استان اصفهان و تجهيز چماقداران و دستگيرى مبارزين نقش به سزايى داشت در سال ٥٨ به دست عدالت گرفتار آمد و در تاريخ ٢٢/ ٧/ ٥٨ اعدام گرديد.
[٣] سيدحسن حجت فرزند سيدمحمد حجت كوهكمرهاى در سال ١٣٤٢ ق در تبريز متولد شد در سال ١٣٤٩ ق همراه پدرش به قم مهاجرت نمود و پس از تحصيل مقدمات و سطوح در كلاس درس خارج پدرش شركت نمود و پس از آن مدتى از محضر آيتاللّه بروجردى بهره برد سپس به تدريس و تبليغ دين پرداخت
( گنجينه دانشمندان، شريف رازى)