حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٥٥٨ - درباره تهيه طومار توسط عدهاى از طلاب قم
از: ٣١٦ تاريخ: ٢٤/ ٧/ ٤٨
به: امنيت داخلى
درباره: تهيه طومار توسط عدهاى از طلاب قم
محترما معروض مىدارد:
ساواك قم اعلام داشته اخيرا عدهاى از طلاب قم ضمن تهيه طومارى از مراجع تقليد در قم درخواست نمودهاند شهريه آنان را افزايش دهند و ترتيبى دهند دفاتر پرداخت شهريه آيات يكى شود. متعاقب اين اقدامات روز ١٥/ ٧/ ٤٨ آيتاله شريعتمدارى در پايان جلسه درس در مسجد اعظم قم اظهار نموده قرار است از اين پس مشاراليه و گلپايگانى شهريهها را با هم پرداخت نمايند و دفتر پرداخت را نيز يكى كنند.
با عرض اينكه اختلافات صنفى[١] و خصومت باطنى كه معمولًا بين طبقه روحانيون وجود دارد مانع از وحدت عمل آنان مىشود لذا اجراء اين تصميم از طرف نامبردگان بعيد به نظر مىرسد مراتب استحضارا معروض گرديد.
يك نسخه در پرونده سيد كاظم شريعتمدارى است
در پرونده محمدرضا گلپايگانى بايگانى شود- اوانى ١/ ٨
نمايش تصوير
[١] خوانندگان محترم كه تاكنون بخشى از اسناد ساواك را در پرونده حضرت آيتاللّه گلپايگانى در اين مجموعه مطالعه كردهاند به خوبى در يافتهاند كه گويا ساواك تمام فعاليتهاى عملياتى و امنيتى خود را در نا بودى روحانيت و يا حداقل ايجاد اختلاف و نفاق افكنى بين صفوف متشكل روحانيت، حوزههاى علميه و به ويژه رهبران و مراجع تقليد متمركز كرده بود، از شگردهاى ظالمانه ساواك، در برخورد با روحانيت و به ويژه مراجع تقليد ايجاد جو كدورت و دامن زدن به اختلافات و به وجود آوردن زمينههاى بدبينى در ميان علماء بوده است. رژيم محمدرضا پهلوى كه همواره از قدرت و نفوذ جامعه روحانيت و مراجع تقليد در ميان جامعه مسلمان ايران بيمناك بود، سعى مىكرد به هر نحو ممكن از وجاهت و تقدس مراجع تقليد كاسته و اسباب بىاعتبارى و انزواى آنها را فراهم نمايد. روش عناصر ساواك براى نيل به اين مقصود گرچه مختلف و بعضا تابع شرايط زمانى و مكانى و يا اسباب و لوازم خاص بوده، لكن با همه اينها و با توجه به اسناد بيشمار عوامل ساواك همواره طراح، پيگير و تشديد كننده جريان اختلاف بودهاند. براى توضيح بيشتر به اسناد: ٣٤٤٧/ ٣١٦- ٦/ ٧/ ٤٨ و ٣/ ٦/ ٤٨ و ٣٣٩٩/ ٣١٦- ٥/ ٧/ ٤٨ و ٢٣/ ٧/ ٤٨ و ٣٨٣١/ ٣١٦- ٢٨/ ٧/ ٤٨ و ٣٨٣٧/ ٢٨ ٣١٦/ ٧/ ٤٨ و ... رجوع كنيد