حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٦٥٦ - موضوع ملاقات گلپايگانى و حائرى
از: ٢١ تاريخ: ٧/ ١٠/ ٤٨
به: ٣١٦ شماره: ٤٠٣٥/ ٢١
موضوع: ملاقات گلپايگانى و حائرى
ساعت ٦ بعدازظهر روز ٢/ ١٠/ ٤٨ شيخ مرتضى حائرى به ملاقات گلپايگانى رفته و در ضمن صحبت بوى اظهار داشت كه چرا بايد بين شما و شريعتمدارى اختلاف باشد گلپايگانى در جواب اظهار نمود كه شريعتمدارى با من همآهنگى ندارد و توافق نميكند مثلًا رئيس فرهنگ سابق آدم بدى بود بنا شد ديگر او را راه ندهيم ولى يكروز رفته بود منزل شريعتمدارى من گفتم چرا او راه داديد گفتند نميدانستم ديگر راه نميدهيم بعد معلوم شد كه دو مرتبه رفته آنجا شما از مسجد جامعى سئوال كنيد جريان كارها را. گلپايگانى افزود ما قرار گذاشتيم كه مرتب با هم رفتوآمد كنيم زيرا دولتيها روى همين رفتوآمد ما حساب ميكنند. من رفتم منزل شريعتمدارى و او آمد منزل من باو گفتم ما كى بياييم گفت حالا ديگر مقتضى نيست رفتوآمد كنيم و اضافه كرد كه من ميخواستم راجع به حجاب كارى بكنم و همين رفتوآمدها آنها را ميترساند ولى شريعتمدارى موافقت نكرد. حائرى گفت در مدرسه فيضيه اعلاميهاى زدند كه فردا اول شريعتمدارى بعد گلپايگانى و بعد حائرى صحبت ميكنند در صورتيكه من از اينكار خبر ندارم و صحبت هم نميكنم نميدانم كى اينكار را كرده گفتم بروند و اسم مرا خط بزنند گلپا [يگانى] گفت منهم اطلاع ندارم من نگفتم اين كار را بكنند طلبهها پيش خود اينكار را كردهاند. حائرى گفت از دستگاه شما گفته ميشود كه شريعتمدارى دولتى و سازمانى است چرا اين حرفها را ميزنيد گلپايگانى گفت من نگفتم حائرى گفت بالاخره از بيرونى شما اين حرفها را درست ميكنند و ضمنا اطرافيان شما بطلاب گفتند كه شما به درس شريعتمدارى رفته و او را بزرگ كردهايد و
نمايش تصوير