حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٣٩ - موضوع زدوخورد طلاب
رونوشت گزارش خبر شماره ٤٨٧٧/ ٢١- ٢٧/ ١١/ ٤٧ منبع ١٢٢٩
موضوع: زدوخورد طلاب
جمعى از بازاريان شهرستان اردبيل مبلغ ٢٤٠ هزار ريال پول توسط سيد سليمان مشكينى به قم ارسال تا بين طلاب اردبيل و مشكينشهرى مقيم قم توزيع گردد به همين منظور از ساعت ٨ الى ١٢ صبح روز ٢٥/ ١١/ ٤٧ آقاى طاهر حائرى مشكينشهرى در حجره شماره ٣٦ مدرسه فيضيه مقدارى از وجه مزبور را كه توسط سيد سليمان در اختيار وى گذارده شده بود بين طلاب اردبيل و مشكينشهر تقسيم و به هر يك از آنان مبلغ ٦٠٠ ريال پرداخت نمود و سيد سيلمان مبلغ ١٢٠ هزار ريال از اين پول را به آيتاله گلپايگانى تسليم نمود و چون طلاب از نحوه تقسيم وجه راضى نبودند لذا ساعت ١٤ روز فوق و همچنين صبح روز ٢٦/ ١١/ ٤٧ در مدرسه دارالشفاء[١] با هم به زد و خورد پرداختند و در نتيجه چند تن از آنان مجروح شدند و آيتاله شريعتمدارى پس از اطلاع از اين موضوع ابوالفضل فيض مشكينى را مأمور رسيدگى به موضوع و رفع اختلاف طلاب مذكور نمود.
نظريه منبع: شايع است كه كسبه شهرستان اردبيل قصد دارند به كمك خود براى گلپايگانى و همچنين طلاب مربوطه ادامه دهند.
نظريه رهبر عمليات: مفاد گزارش صحت دارد و فعلًا اين اختلافات با مداخله و ميانجيگرى شريعتمدارى فيصله يافته ضمنا چون سيد سليمان مشكينى با شيخ غلامرضا زنجانى سابقا اختلافاتى پيدا كرده لذا در اردبيل و مشكينشهر بر عليه زنجانى و همچنين آيتاله شريعتمدارى تبليغ و مردم را تشويق مىنمايد كه وجوه خود را در
نمايش تصوير
[١] مدرسه دارالشفاء از بناهاى عصر فتحعليشاه قاجار و متصل به مدرسه فيضيه است. حاج شيخ عبدالكريم حائرى مؤسس حوزه علميه قم پس از ورود به اين شهر به دليل اينكه مدرسه فيضيه گنجايش طلاب علوم دينى را نداشت، مدرسه دارالشفاء را هم طلبه نشين كردند. در دوران مرجعيت آيتاللّه بروجردى مدرسه دارالشفاء تجديد بنا و گسترش پيدا كرد.( ناصرالشريعه، محمدحسين، تاريخ قم، ص ١٦١). به دنبال حماسه ١٧ خرداد مدرسه فيضيه، مدرسه دارالشفاء نيز به دستور رژيم تعطيل شد.( شيرخانى، حماسه ١٧ خرداد ١٣٥٤، مدرسه فيضيه).