حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٠٣ - موضوع اظهارات سيد مهدى گلپايگانى
جمعآورى گرديد به چه مصرف رسيده سيدمهدى پاسخ داد همه را خوردند وبردند و رفتند در اين موقع شيخ على جلالى اظهار داشت من در ماه محرم و صفر آمادگى ندارم كه به رودبار بروم زيرا وظيفه خود را كه شناسائى آقا و همچنين حوزه علميه بود در ماه رمضان در آنجا انجام دادم سيدمهدى به كنايه پاسخ داد با اين همه وجوهى كه با خود همراه آوردى معلوم است نحوه تبليغ شما در آنجا چگونه بوده است. شيخ على گفت چه پولى؟ زيرا من در اين ماه جهت كسرى مخارج خود مقدارى از صندوق تعاونى وام گرفتم و حاليه موجودى ما فقط ٢٤١٠ ريال است احمد جلالى درباره صندوق تعاونى سئوال نمود سيدمهدى پاسخ داد شيخ على جلالى صندوق قرضالحسنه ايجاد كرده و سرمايه اصلى آن را به مبلغ دوهزار تومان آقا تأمين كرده و هر طلبه كه مبلغ ٥٠٠ ريال به اين صندوق بپردازد مىتواند در صورت لزوم چهار برابر آن وام دريافت نمايد. سيدمهدى به اتفاق احمد جلالى ساعت ٣٠/ ١٤ منزل شيخ على جلالى را ترك و به منزل گلپايگانى رفتند در آنجا سيدمهدى اظهار داشت ما در سفر تابستان گذشته از حاج فتحاله دربانى (عضو انجمن شهر قم) خوشمان آمد و وى را براى انجام امور سياسى خود انتخاب كرديم. جلالى گفت شما مىتوانيد از دربانى براى بيمارستان كمك بگيريد زيرا او با سرلشگر دكتر ميرافضلى رئيس بهدارى ژاندارمرى ارتباط نزديك دارد سيدمهدى گفت ما خودمان با دكتر اميرافضلى دوست هستيم و چند روز قبل دربانى را مأمور كرديم كه به تهران رفته و در آنجا با دكتر مشايخى مدير كل بهدارى استان مركز مذاكره نمايد تا وسائل انتقال بانو اسدى راد قابله (همسر آقاى اسدىراد رئيس پست و تلگراف قم) را بيمارستان خودمان فراهم سازد. سيدمهدى ضمن تعريف از آقاى محسن اسدىراد اظهار داشت ما بعد از عيد فطر از زحماتى كه آقاى اسدى را درباره مخابره به موقع
نمايش تصوير