حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ١٢ - موضوع آقاى شاكرى
از: ٢١ تاريخ: ١٠/ ٨/ ٤٧
به: ٣١٦ شماره: ٣٢٤٢/ ٢١
موضوع: آقاى شاكرى
ساعت ٢٠ روز ٥/ ٨/ ٤٧ آقاى شاكرى كه از نزديكان آيتاله گلپايگانى است به طلاب اعلام كرد كه آقا دستور داده فردا هنگام تشريف فرمائى علياحضرت شهبانو فرح به قم طلاب نبايد از حجرات و منازل خود خارج شوند زيرا امكان دارد كه عكاسان عكس روحانيون را بگيرند و در جرايد منعكس نمايند. نامبرده همچنين روز ٦/ ٨/ ٤٧ قبل از ورود علياحضرت شهبانو به قم اسامى طلابى را كه براى استقبال از شهبانو در خيابانها به خصوص نزديك شيخان اجتماع كرده بودند يادداشت و به آنان پيام داد كه طبق دستور آقاى گلپايگانى نبايد در خيابانها اجتماع نمايند و در غير اين صورت شهريهشان قطع مىشود و طلاب در پاسخ اظهار داشتند آقاى گلپايگانى با ماهى ٢٠ تومان شهريه ما را كه نخريده است بگذاريد ما از گرسنگى بميريم ما بايد علياحضرت فرح شهبانوى گرامى ايران را كه مادر بزرگوار همه ملت ايران است از نزديك ببينيم و وليعهد محبوب را زيارت نمائيم.[١]
نظريه منبع- نظرى ندارد.
نظريه رهبر عمليات- مفاد گزارش فوق صحت دارد و به استحضار مىرساند هنگام تشريففرمائى علياحضرت شهبانو به قم تعداد زيادى از طلاب در خيابانها و در مسير اتومبيل علياحضرت شهبانو ايستاده و حتى اغلب از آنان موقع عبور اتومبيل شهبانو نسبت به معظملها ابراز احساسات مىكردند و چون گلپايگانى و پسرش اين وضع را قبلًا پيشبينى كرده بودند لذا به عناوين مختلف سعى داشتند كه از اجتماع طلاب در مسير خيابانها
نمايش تصوير
[١] همانطور كه از اسناد متعدد مربوط استفاده مىشود، عوامل رژيم پهلوى در قم و به ويژه ساواك اين شهرستان در هنگام ورود فرح ديبا به قم برنامهريزى گستردهاى را براى استقبال از وى به عمل آوردند و به اصطلاح سنگ تمام گذاشتند، از جمله افرادى كه سعى كردند به طور چشمگير در صف مستقبلين حضور داشته باشند، آن عده از افرادى بودند كه با عنوان طلاب از شهرهاى ديگر و از جمله تشكيلات دارالترويج كه توسط سازمان اوقاف براى همين منظورها جذب شده بودند جزء مستقبلين قرار داشتند و همانگونه كه در اسناد مختلف اين مجموعه اسنادى آمده است، حضرت آيتاللّه گلپايگانى( قدس سره) دستور قطع شهريه آنان را صادر و اجازه ندادند از مدارس حوزههاى علميه و مزاياى طلاب علوم دينى استفاده نمايند.