حضرت آيتاللّه العظمى حاج سيد محمد رضا گلپايگانى به روايت اسناد ساواك - -- - الصفحة ٢٣٣ - درباره آيتاله سيد محمدرضا گلپايگانى
از: ٣١٦ تاريخ: ١٧/ ٣/ ٤٨
درباره: آيتاله سيد محمدرضا گلپايگانى
محترما معروض مىدارد:
ساواك قم اعلام داشته سيد مهدى گلپايگانى از تهران با پدرش آيتاله گلپايگانى مذاكره و مىپرسد آيا روزنامه فرمان را خوانده است؟ و افزوده در روزنامه مذكور همان مطلب درج گرديده است.
تيمسار رياست ساواك مقرر فرمودند: موضوع مقاله روزنامه توضيح داده شود.
در اجراى اوامر صادره به عرض مىرساند در جريان اختلافات ايران و عراق عدهاى از روحانيون نظر آيتاله گلپايگانى را در مورد اقدامات غيرانسانى دولت بعثى عراق استعلام و از وى خواسته بودند به منظور رفع ظلم از ايرانيان مقيم آن كشور و جلوگيرى از تجاوزات غيرقانونى دولت مذكور اقداماتى به عمل آورد. گلپايگانى در پاسخ اظهار داشته در اين زمينه تكليف شرعى ندارد و نيازى هم نمىبيند كه اقدامى بنمايد و افزوده چنانچه از طرف شاهنشاه آريامهر و مقامات عاليه كشور نمايندهاى نزد وى فرستاده شود وظيفه دينى او روشن خواهد شد و اقداماتى انجام خواهد داد.
چون براى گلپايگانى اين توهم به وجود آمده بود كه اقدام در زمينه فوق از نظر متعصبين مذهبى به عنوان پشتيبانى از دولت قلمداد خواهد شد، لذا از هر اقدامى خوددارى و به منظور بزرگ جلوه دادن خود هرگونه عكسالعملى را در قبال رفتار ضد انسانى دولت عراق منوط به اعزام نماينده از طرف شاهنشاه آريامهر نزد خود اعلام داشته است.
با توجه به مراتب فوق به منظور تضعيف شخص مذكور شرحى مبنى بر خوددارى يك نفر روحانى مقيم قم (بدون
نمايش تصوير